Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2011, 17:21   #9
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Tomm@

Ik denk er anders over.
Volgens mij gaan Arabieren die vast werk hebben en een beter leven zich niet meer bezig houden met haatcampagnes richting het Westen etc..

Toen ik in Israel woonde bezocht ik soms de Arabische stad Abu Gosh, daar wordt lekkere Humus gemaakt.
De inwoners daar werken voor en samen met joden en je ziet niks van vijandigheid.
Ik heb ook een paar maand in Israel gewoond/gewerkt. Met de Israelische rabieren valt inderdaad goed samen te werken omdat de Israeli hen als mensen behandelen niet als beesten. Als je echter naar Ramallah of Bethlem gaat of zelfs naar oost Jerusalem verandert het verhaal... die mensen worden al talloze jaren onderdrukt door Israel en hun verhaal is heel goed gekend in heel de Arabische wereld.

Ik zeg niet dat ze zich hoofdzakelijk gaan bezighouden met haatcampagnes tegen Israel en het Westen, maar er zullen toch dingen veranderen als die landen democratiseren. Zo was een van de leuzen op het Tahrirplein "weg met het vredesverdrag met Israel" en dat hoor je nu ook in Jordanië. Arabieren zullen het niet langer pikken dat hun regering zoete broodjes bakt met Israel zolang de palestijnse kwestie niet geregeld is. Terecht, volgens mij. Ook zullen ze niet langer aanvaarden dat de VS hun beleid aan de regio opdringen. Ze zullen zelf wel bepalen aan wie ze hun olie verkopen en voor hoeveel, en met welke landen ze al dan niet goede relaties zullen onderhouden. Als ze liever goede relaties met Iran dan met Israel willen, dan zal de VS daar niets meer aan kunnen doen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden