Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2011, 10:44   #220
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Tuurlijk maak ik me daar zorgen over.
Onlangs werden medewerkers van een krant nog bedreigd omwille van een cartoon over de PVV.

Zulke zaken moeten strafrechterlijk vervolgd worden.

Ik beschouw dat niet zo, het *is* voorbijgaand.
Het verandert constant en wordt door alles en iedereen beïnvloed.
De verzameling van eigenschappen van onze maatschappij is niet meer deze van 20 geleden is zal niet die van binnen 20 jaar zijn.

Externe factoren wijzigen constant onze cultuur en wij veranderen anderen hun cultuur.

Ge zult het wel met me eens zijn dat de cultuur van de gemiddelde Tunesiër niet meer die is van 50 jaar geleden.
De berbers leven niet meer in grotten (behalve voor de toerist), ze hebben nu ook water en elektriciteit, iets wat totaal niet hun cultuur is.

We kunnen (moeten) proberen de waarden die in de UVRM staan te behouden en die ingang te proberen vinden in andere culturen zodat we een goede basis hebben om met elkaar samen te leven.
Dit zal voor velen al een grote shock zijn.
Daarom vind ik het ook belangrijk dat verschillen die niets te maken hebben met de UVRM (toch zeker in eerste instantie) van mij gerust mogen blijven bestaan.
Zoals de hoofddoek en andere non-issues.
Uiteraard is cultuur steeds in beweging, het is immers de geschiedenis van een volk en land. Water en electriciteit zijn tekenen van vooruitgang, of dit "totaal niet tot de cultuur" behoort staat daarbuiten.

Ik kan me niet voorstellen hoe je het gedachtengoed waar hoofddoeken voor staan op dezelfde lijn kunt zetten als mensenrechten, en meer specifiek met de wettelijke rechten van vrouwen in Blegie.
Maar u lijkt dit te kunnen, kunt u even uitleggen HOE?
alice is offline   Met citaat antwoorden