Los bericht bekijken
Oud 3 maart 2011, 00:23   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom CO2 bij personenwagens, Paul
Hebt ge dat citaat van de VAB dan niet gelezen ?
eerste alinea:


CO2 heeft eigenlijk weinig met roetuitstoot te doen, maar roet heeft wel iets met de soort fossiele brandstof te doen. En hoe beter een fossiele brandstof verbrand hoe minder roet. Hoogwaardigere vluchtigere brandstoffen verbranden veel beter als zware (diesel) brandstoffen. Zeker als de verfijnde motortechniek dat mogelijk maakt.

Daarbij stoten benzine en LPG-wagens (ttz niet-diesels) quasi geen roet uit ( echt verwaarloosbaar ). Zeggen we 1/100 ste van een dieselmotor bij hetzelfde brandstofverbruik.

Maar ze stoten iets meer CO2 uit als Diesels omdat ze nog altijd xx% meer verbruiken. Dus ge gaat die auto´s onrechtvaardig zwaar belasten.

citaten VAB:


1. Primair fijnstof is dus voornamelijk roet. (zeker het schadelijkste)

2. Secundair fijnstof wordt onder andere door NOx gevormd.

Benzinemotoren en LPG-motoren stoten maar 1/3 NOx uit van een dieselwagen bij ~ hetzelfde verbruik.


Neem nog eens een aanloop Paul.
Maar lees dat eerst:
waarom die focus op diesels ? Het roet gaat over 4%
en de rest gaat over 96%

Je kunt 30% aanpakken door de NOx dat zijn dus die Bluetecs dus ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden