Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2011, 11:35   #79
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nunt Bekijk bericht
Op lange termijn geef ik je gelijk. Op lange termijn wordt de inflatie enkel en alleen bepaald door de geldhoeveelheid die rechtstreeks bepaald wordt door de centrale bank.

Op korte termijn kunnen er nog andere effecten spelen. Een index kan er voor zorgen dat de inflatie in België een jaar lang een procent of twee hoger ligt dan in onze buurlanden.

Ja. En de vakbonden hebben de enige betrachting om ten koste van alles, de lonen zo hoog mogelijk te houden. Alle argumenten zijn daarvoor goed.

Een individuele werknemer staat misschien niet zo sterk. Daarmee dat werknemers collectief onderhandelen. Dan staan ze een pak sterker. Geen reden om aan te nemen dat werknemers dan nog altijd zwak staan.

Staken werknemers in landen met loononderhandelingen minder dan werknemers in landen met indexering?

Het is niet volledig duidelijk of je het probleem wel zo kan formuleren.

Er zijn verschillende soorten inflatie. Aanhoudende inflatie kan enkel veroorzaakt worden door het gedrag van centrale banken. Maar kortstondige inflatie kan door andere dingen veroorzaakt worden. Bvb, een oliecrisis, een voedselcrisis,... Deze zorgen voor een tijdelijke opflakkering van inflatie, zelfs al doet de centrale bank niets verkeerd. Indexering zorgt dan voor een versterking van deze inflatie. Natuurlijk verdwijnt deze kortstondige inflatie op termijn (na een jaar of 2 bvb) en is alles terug normaal. Maar gedurende die twee jaar heeft België wel een hogere inflatie. En de effecten hiervan zullen negatief en reëel zijn.
Indexering zou ervoor moeten zorgen dat als ik (voorbeeld) vandaag met 1 uur werken 10 kg patatten kan kopen ik met datzelfde uur werken achter 10 jaar nog steeds 10 kilo patatten kan kopen.
Al de rest is bullshit