@Alice,
Met een deel van de analyse ben ik zeker eens, hoewel er m.i. veel meer factoren meespelen dan de famiale achtergrond.
Waar ik het een beetje moeilijker mee heb, is de oorzaak van die familiale situaties. Het zou veel eerlijker zijn om de familiale structuren te vergelijken tussen vergelijkbare groepen, dus niet tussen "allochtonen" en "autochtonen". Neen, men moet eerst kijken of men dezelfde fenomenen terug gaat vinden bij de "autochtone" probleemjongeren en bij de "allochtone" probleemjongeren. En eigenlijk is dat zelfs onvoldoende: men moet beide groepen nog gaan uitsplitsen in de verschillende nationaliteiten/achtergrond. Want ja, het IS interessant om te kijken of er verschillen zijn tussen Belgische probleemjongeren van Marokkaanse afkomst en Marokkaanse probleemjongeren.
Volgens mij gaan die vergelijkingen één resultaat opleveren: de overgrote meerderheid van de probleemjongeren kennen een soortgelijk profiel: jong, mannelijk, uit de lage socio-economische, zonder diploma, met moeilijke familiale achtergrond, en stedelijk : dat zijn de gemene delers. Allochtoon zijn, is daar ook een kenmerk van, maar is géén gemene deler.
Als men nu eventjes historisch of internationaal gaat kijken, ziet men dat de laagste socio-economische klasse al altijd oververtegenwoordigd is, zelfs wanneer "migratie" niet voorkomt, zoals in onze contreien tot een paar decennia geleden. MAAR, van zodra er sprake is van migratie, ziet men wel in West-Europa dat de migranten zeer snel deel gaan uitmaken van de laagste socio-economische klasse, tot de volgende "golf" van migratie. Typisch in Belgie daarvoor zijn (vooral) de Italianen.
Als men dus naar de andere landen kijkt, ziet men die link tussen "migratie" en "criminaliteit": Surinamers en Marokkanen in Nederland, Marokkanen in België, mensen uit de Balkan in Zwitserland, Algerijnen en Marokkanen in Frankrijk, Aziaten en zwarten in het VK. (ik vermoed dat de Turken oververtegenwoordigd zullen zijn in Duitsland, misschien samen met de Oos-Europeanen, maar mijn Duits is ondermaats en ik kan het niet nachecken)
Nu zijn er een aantal landen waar dit fenomeen niet heeft plaatsgevonden, of in veel mindere mate: de VS (zwarten, hoewel er een omkering gaande is met de latino's), Canada (natives) en Australië (eveneens natives). Ook daar ziet men dat de laagste socio-economische klasse oververtegenwoordigd is in de criminaliteitscijfers. Ik Duitsland zou het daarom ook interressant zijn om de situatie van de Oos-Duitsers te bekijken.
Is de gemene deler "migratie"? Neen. Weer is de gemene deler de socio-economische factoren.
Als men van hieruit vertrekt, lijkt het dus waarschijnlijk dat migranten op zich niet "crimineler" zijn dan anderen, wel dat zij veel vaker uitmaken van een socio-economische omgeving die blijkbaar meer crimineel gedrag vertoont. (eenvoudig gezegd uiteraard).
Dus is het opportuun om te gaan kijken, zonder taboe's, hoe het komt dat bijna iedere Westerse maatschappij zo'n socio-economische klasse kent, en waarom, sinds de migratiegolven, daar een oververtegenwoordiging is van de bevolkingen uit de (voor)laatste golf. M.a.w., hoe ontstaat zo'n situatie? Dit is evenwel veeleer sociologisch werk, en ik ben criminoloog. Veel kennis hierover heb ik dus niet.
ps: ik heb bewust de exogene factoren ("uit het systeem voorvloeiend") achterwege gelaten om de zaken niet nog ingewikkelder te maken. Uiteraard spelen die factoren ook een rol.