Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2004, 11:05   #6
Ibeke
Burgemeester

Ibeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Attiladehun
Ja, ik weet waar ge nu naar toe wilt: ontworteling, kansarmoede, achtergesteld zijn, racisme, den hele rettegetet.
Daar moet ge bij mij niet mee afkomen.
Alsof alleen Marokkaanse jongeren met problemen zitten...
Integendeel, van alle allochtone jongeren hebben Marokkanen nog de meeste kansen, vergelijk maar eens met Oosteuropeanen en Afrikanen.
En juist Marokkaanse jongeren leveren de meeste samenlevingsproblemen. Zij zijn gewoon rotverwend.
Wel, wat denkt ge daar van?

Neen, ik had iets heel anders voor ogen. Volgens mij ligt dit probleem, want dat is het duidelijk, aan twee kanten. Ik zal u een plezier doen en beginnen bij de kant van de Marokkaanse gemeenschap :
Daar is het inderdaad zo dat jongens rotverwend worden en al heel vroeg alle vrijheid krijgen die ze willen. Meisjes zijn rustiger alhoewel me nu lijkt dat deze ook een beetje rebels beginnen te worden, dus wie weet.
Anderzijds ligt volgens mij ook een ander deel schuld bij autochtonen, die doorgaans alle (lees al-le) Marokkanen over een kam scheren en aldus volgende reactie uitlokken: Als ze mij niet willen dan niet (ook een kenmerkende houding geweest van W.F. Hermans en Gerard Reve in '50). En met die houding gaat rebelsheid en agressiviteit gepaard. Zo is dat. Ik heb dat aan de lijve ondervonden dat je als allochtoon in het onderwijs altijd dat tikkeltje meer moet doen...om toch maar te bewijzen dat jij ook een mens bent, dat jij ook kan leren, dat jij ook gevoelens hebt...enzo... Daar is veel doorzettingsvermogen voor nodig, niet iedereen heeft dat en soms is de weg naar rebelsheid veel gemakkelijker.
Wat denk je?
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden