Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2004, 11:26   #18
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes

Ik vermoed dat hij het Germaanse heidendom bedoelt. Of het Keltische heidendom, met de druïden, zoals reeds gezegd.
da's geen religie
de ontwikkeling van het monotheisme is trouwens een essentieel element in de ontwikkeling van europa
Ik zou toch wa terughoudender zijn om zo'n oordeel te vellen over de inheemse en polytheistische natuurreligies van Europa. Ik heb daar verleden week nu eens wat over beginnen opzoeken en heb toch wat ogen getrokken. Het heidendom is de verzamelnaam voor de Keltische , Noorse en Germaanse polytheistische religies , maar dat zijn stuk voor stuk volwaardige religies. De Romeinen , Germanen , Grieken , Kelten waren allemaal succesvolle polytheistische culturen.

Wist je dat de Kelten een egalitaire samenleving hadden waar man en vrouw gelijk waren gebaseerd op hun religie? Vrouwen vochten zelfs mee en konden leiders zijn. Het enige zwakke punt dat ze hadden is , dat ze niet goed samenwerkten. Ze hadden geen centrale organisatie zoals de Romeinen. De Germanen hebben dat op tijd ingezien en de rest is geschiedenis.

Ik ben niet zo zeker of monotheisme , het Christendom, ons zo veel goed heeft gedaan. Ik merk enkel dat de donkere Middeleeuwen samenvalt met de import uit het Middden-Oosten van deze Godsdienst.
Ook de Foeneciers (=Palestina) , Egyptenaren waren polytheistisch en succesvol , kijk eens wat er nu van overschiet na 1200 jaar monotheisme.
Max is offline   Met citaat antwoorden