Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Er is een verschil tussen strategische voorraad en strategische productie hè. België heeft trouwens ook strategische voorraden olie en ik durf te geloven dat dat voor bepaalde voedselproducten ook wel zal zijn. Daar is helemaal niks mis mee; dat houdt perfect steek, het is gewoon onzinnig het zelf te produceren als je het een land verder goedkoper kan kopen. Analoog kan je stellen dat het beter is steenkool in Limburg uit de grond te halen aan 3x kostprijs in vgl met import, enkel en alleen om niet afhankelijk te zijn. Dát is dus wel onzinnig
|
Waar zou de strategische voorraad voedsel dan zitten ? Waarom is er een verschil tussen olie en voedsel ? Beiden zijn op dit moment nodig ...
Je zou wel bijvoorbeeld de steenkool kunnen laten zitten en voor een relatief kleine kostprijs de installaties zodanig operationeel houden dat ze in een mum van tijd en wanneer nodig terug herbruikt kunnen worden. (als ik me niet vergis wordt dit trouwens in Duitsland gedaan) Ik zie ook niet direct een reden om het niet te doen. Rekening houdend met de stijgende prijzen en de relatief stabiel blijvende lonen, zou het in de toekomst misschien wel interessant kunnen zijn om gemakkelijk terug steenkool te gaan winnen.