Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2011, 15:17   #53
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Heb je een facebook/linkedin/twitter(/???)-account?
- Ik heb een Facebook account, maar maak er niet echt actief gebruik van.
- Van LinkedIn maak ik wel echt gebruik
- Twitter is absoluut niets voor mij

Citaat:
Is IT echt uw ding, of ben je "erin verzeild geraakt"?
Ik ben er op mijn 6 jaar in verzeild geraakt.

Citaat:
Van welke bands heb je in 2010 een live optreden meegemaakt?
Geen enkele, maar ik zou ook van niet veel bands een live optreden willen meemaken. Ik heb enkel een beetje spijt dat ik Skunk Anansie gemist heb.

Citaat:
Vanwaar uw interesse in "moderne Chinese folkmuziek"?
Ik heb daar geen bijzondere interesse in. Ik voel niet veel voor muziekstijlen of muziek in het algemeen, mij interesseren enkel de bepaalde individuele muziekstukken/nummers die mij raken.

Citaat:
Welke manier van reizen heeft uw voorkeur? (van rugzak tot strand; alleen of in groep;...)
Twee manieren:
a) Goed hotel met veel luxe en lekker eten, elke dag een paar uurtjes snowboarden, veel luieren op de terrasjes naast de piste, gluhwein,...
b) Alleen of met twee rondtrekken in een bepaalde streek zonder echt een vaste planning. Niet "backpacken", maar het hoeft ook niet heel luxueus te zijn. On the fly via Internet hotelletjes boeken: Als ze tegenslaan gewoon verder trekken, vallen ze mee de logies verlengen. Zo vrij, ongebonden en flexibel mogelijk een bepaalde streek ervaren dus.

Citaat:
Wat is verste dat je ooit van huis bent geweest?
Dat moet ofwel in Thailand geweest zijn, ofwel in Californië.

Citaat:
Heb je groene vingers?
Totaal niet, al vind ik het concept van een eigen kruidentuin wel fascinerend.

Citaat:
Hoe zou je je politieke oriëntatie omschrijven?
Centristisch en pragmatisch.

Citaat:
Bestaat de vrije wil?
Het probleem met die vraag is het woordje 'vrij', dat in ons gangbaar taalgebruik slechts in een bepaalde context en als de tegenhanger van
een bepaalde perceptie van onvrijheid lijkt te bestaan. In de context van een gevangene die wordt vrijgelaten, staat vrij bijvoorbeeld voor de toestand van "niet in de gevangenis zitten". Vrijheid in de absolute zin, is een concept dat ons begripsvermogen overstijgt en waarvan de stelling of het wel of niet bestaat betekenisloos is. Hetzelfde geldt dan tevens voor het begrip vrije wil.

We kunnen echter vrije wil ook heel concreet gaan definieren, bijvoorbeeld als de eigenschap om te handelen zonder dat het theoretisch mogelijk is dat deze handeling voorspeld kan worden. In die zin denk ik dat vrije wil inderdaad bestaat. Vooral het feit dat we dingen kunnen begrijpen en een betekenis geven lijkt me dit aan te tonen. Wij werken niet 1-dimensionaal, zoals een computer die input krijgt, deze verwerkt en dan op basis van deze input handelt. Aan alle input (informatie) die wij binnenkrijgen wordt tevens een betekenis gegeven, wat ons een extra dimensie aan vrijheid in handelen geeft. We kunnen dan wel meer en meer leren over hoe onze hersenen werken en hoe we evolutionair geprogrammeerd zijn om bepaalde handelingen te verrichten, maar aangezien we in staat zijn te begrijpen wat daar de betekenis van is, hebben we steeds de vrijheid om te beslissen om niet volgens onze zogenaamde natuur te handelen. Veel mensen lijken te redeneren dat we door het bestuderen van hoe de hersenen werken, het domein van de vrije wil steeds kleiner en kleiner wordt, maar ik denk juist het omgekeerde. Hoeveel te meer kennis van onze onvrijheid, hoeveel te vrijer we uiteindelijk worden.

Citaat:
Zou je graag kinderen willen (+licht toe )
Ja, maar op zijn tijd. Ik zou er echter eerder voor kiezen om nooit kinderen te krijgen dan om kinderen te moeten opvoeden in suboptimale condities.

Citaat:
Welke knappe dame(s?) zouden u wel eens een nachtje gezelschap mogen houden?
Ach, verras me maar.