Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2011, 15:09   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
1. Ik ben geen expert in kernenergie. Ik haal hier alleen mogelijke andere oplossingen aan, omdat er altijd wordt gesproken over de nadelen van kernenergie, die voor een groot stuk opgelost worden met thorium (oa afval). Een grote electriciteitsproductie zou ook een overgang op waterstof als brandstof voor het aandrijven van fuel cellen bevorderen en aangezien thorium nog ruimer voorhanden is dan uranium (en minder gevaarlijk) lijkt het als oplossing toch te overwegen. We mogen ook niet vergeten dat de meeste van onze kerncentrales aan vernieuwing toe zijn als ik me niet vergis.
Het enige, grote nadeel van kernenergie is wat Jantje aangehaald heeft, alleen grootschaligheid maakt het rendabel, en met kernfusie word het er niet beter op.

Citaat:
2. Thorium moet bewerkt worden met neutronen vooraleer het splijtbaar uranium vormt. Dus thorium als brandstof op zich is een proces dat stilvalt zonder externe bewerking en dit proces moet dus gevoed worden om continue te zijn. Bij Uranium zit dit anders Eenmaal het proces van splijting van uranium op gang getrokken is door er neutronen aan toe te voegen, kan het enkel gestopt worden door invoeging van ander materiaal. Als de centrale qua veiligheidsfunctie stilvalt, dan is er bij gebruik van uranium dus risico op een op hol geslagen reactor (meltdown).
Opties om Thorium te transmuteren.
1) Old school . De deeltjesversneller. Energievretend en tergend traag.
2)Kweekreactor. Snel, direct resultaat, maar de oude ontwerpen van kweekreactoren waren suboptimaal qua veiligheid.
Citaat:
3. Er zal een verschil zijn in de aard van een 'meltdown'. Ik heb ook de indruk dat de situatie in Japan geenszins te vergelijken is met die van Tsjernobyl.
Heel ander type reactor.
Citaat:
4. Als we over Thorium spreken, veronderstel ik dat we het hebben over een Molten Salt Reactor. Deze moeten zelfs geen emergency koeling hebben. Er zijn andere soorten, maar deze veronderstellen het werken met een Pu-kern als ik me niet vergis.
Kweekreactoren moeten een hoge neutronendichtheid hebben, neutronen met de juiste energie. En dat vergt de juiste moderator, de geometrie van de kern en het kweekmateriaal en nog een hoop andere voorwaarden. Het enige wat Thorium zo interessant maakt is het feit dat het niet splijtbaar is in orginele vorm. Het zorgt vooral voor een veel grotere voorraad potentiële splijtstof.