Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Wat ZWAAR fout gelopen is, is de externe respons. Die centrales hadden niet in hun specificaties om het op hun eentjes moeten uit te houden gedurende een week, zonder stroom, zonder hulp, zonder diesel olie, zonder mobiele pompgroepen en dergelijke. Normaal gezien stelt men dat als men het 48 uur kan uithouden, elke noodzakelijke hulp kan aangevoerd worden.
Maar die centrales hebben het wel prima volgens hun specificaties uitgehouden. Veel beter zelfs. Alleen zijn nu wel alle trukken stilaan uitgeput.
Ik vermoed inderdaad: verdampt. Er moest heel veel warmte afgevoerd worden, en de enige manier die overbleef was "koken" neem ik aan.
Het wordt hoog tijd dat men daar wat gaat koelen, en daarvoor zijn pompen en stroom nodig. Maar hoe langer men wacht, hoe meer de site gecontamineerd zal geraken, en hoe moeilijker het zal worden.
Het ergste zou zijn als men beslist van gaan te lopen. Dan krijgt men een ECHTE meltdown, waarbij waarschijnlijk het confinement het zal begeven. Dat is nog altijd geen Chernobyl. Maar wel veel lokale contaminatie. En een heel lastig op te ruimen site. Het zal dan eerder op een klein Mayak ongeluk lijken.
Ik kan niet begrijpen dat men het na een week zover heeft laten komen.
|
Bedankt voor het antwoord.
Tja aanvoer van hulpmiddelen naar de site kan moeilijk zijn wegens de vernietiging van het wegennet etc...
Het lijkt me dat er iets niet goed voorzien/ontworpen is met het coolant systeem of misschien was het gewoonweg al veel te warm. Dat zullen we later wel te weten komen. Ik veronderstel dat het aanvoeren van nieuwe coolant niets meer opbrengt daar de kernen nu vol zeewater zitten.
Ivm dat 'gaan lopen'. De site is al grotendeels ontruimd,zo zouden er nog slechts 50 personen op de site zelf zitten en kampen met de gevolgen van de straling. Die moeten dus al die kernen proberen te redden.

Ik denk niet dat die het nog lang uithouden.
Of ze nadien nog andere teams gaan binnensturen is onduidelijk...
Wat ik uiteindelijk niet goed begrijp is hoe centrales die niet actief waren uiteindelijk ook in de problemen zijn geraakt.