Ik hoor nu toch dat de regering wakker is geschoten.
Crembo heeft zijn airbus ingezet (waarvoor dank), en mensen zullen gerepatrieerd worden naar België.
En de minister gaat een stresstest uitvoeren op onze centrales, inclusief onderzoek of ze veilig zijn bij terroristische aanslagen. EINDELIJK is het taboe doorbroken inzake.
Die kerncentrales zijn totaal verkeerd gebouwd.
Het gebouw met de 'core' ziet er zo uit (een blokske, dus niet de koeltoeren):
http://clubtroppo.com.au/files/2011/...nt_Diagram.jpg
Muren zijn amper de dikte van een redelijke, militaire bunker. Dus met de juiste wapens schiet ge daar lossen door (
bunkerbusters, enz) Nu zie ik niet direct een terrorist rondlopen met zo'n raket, maar met bv een raketje van amper 2.4m
BLU-116 schiet men er dus lossen door. Je hebt zo een land op de knietjes met een paar verrassingsaanvallen op de installaties. En dat is dus als men de sarcofaag viseert, en niet de koelinstallatie (zoals eerder gepost, het vitale gedeelte).
Hier ziede zo'n bommeke in werking:
http://www.youtube.com/watch?v=SuniKsBxZ10 (geluid niet te luid zetten van je pc)
De betonnen sarcofaag zou diep in de grond moeten zitten met verschillende wanden er rond met water, inclusief een gewapende muur, als een gebolsterde walnoot in de grond, en de koeltorens zouden moeten opgeven worden door een water. Men zou als het ware de sarcofaag moeten steken in een structuur zoals een 'kwak-bierglas', waarbij de beker zelfs totaal ondergedompeld is in een groot (kunstmatig), aangelegd bassin met water er rond. Op deze wijze is de sarcofaag heel moeilijk bereikbaar voor aanslagen, en als er een destructie plaats vind, doet het bovenliggend water zijn werk.
Dit alles is ook geen perfecte oplossing bij aardverschuivingen, maar het is alleszins beter dan hetgeen er nu is.
In ieder geval zullen ze zien, als ze kritisch onderzoek leveren, dat ik gelijk heb, en dat ze bijzonder kwetsbaar zijn voor terroristische aanslagen, doordat men misschien ook verschillende, toegangsring moet maken rond de bol van de structuur, met aansluitingen op een tweede waterreservoir, en om toegang te verkrijgen bij verschuivingen.
Nu, men heeft goede architecten genoeg om het uit te werken.
Maar nemen we nog het afvalprobleem erbij en de tijd voor herbouw, zou men beter beslissen om ze af te voeren en intensief te investeren in windmolens, getijdenkrachtcentrales en het intelligent elektriciteitsnet in combinatie met inderdaad vertikale-as windmolens, windmolenparken en zonnepanelen.
Maar goed, in het land beweegt er al iets, en dat is al veel. En ik zou veel liever zien dat men ze gewoon nu al sluit, want je moet geen genie zijn om te zien dat ze momenteel onveilig zijn.
Onze technologie en wetenschap is zover dat we veel veiliger manieren hebben om energie op te wekken, en en maakt er nu beter werk van. Want op lange termijn zullen de inkomsten veel groter zijn dan bij kerncentrales.