Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2011, 22:43   #58
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Sowieso is België een slecht idee. Mij valt op dat zelfs veel Belgisch-gezinden totaal geen contacten hebben over de taalgrens, een uitzondering daargelaten (die vaak extreem-Fransgezind zijn bovendien, en moeilijk een referentie kunnen zijn voor een moderne Belgicist).
Vaak is een Vlaming Belgicist, maar weet hij alsnog niets over Wallonië of zelfs Brussel. Raar. Erg raar eigenlijk, want zo moeilijk is het niet om Wallonië of Franstalig Brussel te gaan ontdekken.

Persoonlijk heb ik niets tegen contacten leggen over de taalgrenzen, maar ik pas ervoor een Belgische identiteit te helpen opbouwen. Bah. De meeste mensen, denk ik, passen er evenzeer voor. Daarom bestaat die identiteit niet, waar het in theorie wel zou kunnen hebben bestaan.

Doet me trouwens denken aan dat Belgicistisch initiatief waar een Nederlandstalige aan een Franstalige werd gematcht en vice versa. Bij de kaakslagflaminganten zat de schrik erin, en ze vonden dat uiteraard een 'belachelijk initiatief', want stel je voor zeg ! Een Vlaming die in contact gebracht wordt met een Waal ! Dit zal automatisch leiden tot een hernieuwd Belgengevoel (laat me niet lachen).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 maart 2011 om 22:56.
Scarabaeida is offline