Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Kernenergie is wel veilig. Elke dag naar het werk rijden is veel gevaarlijker.
|
Dat is een, erg populaire, redeneerfout:
het gevaar van iets hangt niet enkel af van de kans dat het zich voordoet, maar ook van de impact die het heeft wanneer het zich voordoet.
De kans op een auto-ongeval is relatief groot, maar de impact is relatief gezien klein.
De kans dat de Aarde morgen door een komeet wordt geraakt (mogelijk binnen een gebied waar kernreactoren staan

) is relatief gezien erg klein, maar als het gebeurt ...
Hetzelfde geldt voor pandemieën, (on)verwachte ontploffingen, natuurrampen, mega-kettingbotsingen, ...
Citaat:
Geef gerust een alternatief op het kapitalisme dat Japan had behoed voor deze aardbeving en tsunami. Geef gerust een alternatief waarin het geld voor de wederopbouw niet van de mensen komt maar van de toverfee.
|
Een land als Japan kan leven van geothermische energie, getijde-energie, windenergie, zonne-energie (neen, daar moet de zon niet continu voor schijnen, dat is een misvatting) en uiteraard zoals ieder land ter wereld op bio-energie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal
Het loopt de spuigaten uit. Gisteren bij de apotheker om iodium pillen geweest en deze nitwit wist me terecht te wijzen i.v.m. het feit dat in onze streek geen kerncentrales staan!
Nochtans bekwam ik er vroeger zonder moeite een prik tegen de Mexicaanse griep, die gelukkig geen zo'n bedreiging bleek te zijn.
Ik ben erg ongerust in deze harde wereld, die niet inziet, dat nu alles op het spel staat!
|
Als er één ding gezegd mag worden is het dat Europa bijzonder veel geluk heeft en ditmaal de dans ontspringt.
Gezond zal het niet zijn als de radioactiviteit overkomt, maar van de gehele wereldbevolking is er veel kans dat wij (samen met Afrika) aan de geringste stralingsdosissen worden blootgesteld. Al zal de wind daarover beslissen.
Je hoeft dus niet te panikeren. Al ben ik er zelf ook niet echt gerust in, om die medicijnen gaan bij de apotheker gaat me vooralsnog iets te ver. Ik zou het ook niet durven.

Ik vermoed ook niet dat ik ze zou krijgen (al zou het zeker geen slecht idee zijn (medische redenen die de snelheid waarmee mijn lichaam straling absorbeert beïnvloeden)). Maar ik zou me ook wel iets veiliger voelen moest ik ze in huis hebben.
Ik hoop vooral dat de overheid ons waarschuwt als het overkomt, zodat we maatregelen kunnen nemen.