17 maart 2011, 08:35
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Het ziet er ginder HEEL SLECHT uit eerlijk gezegd. Maar zelfs die HEEL SLECHT is geen reden om zwaar te panikeren. Het probleem is dat de externe hulp too little, too late is, en wat enkele dagen geleden nog een gemakkelijk op te lossen probleem was (water pompen in een piscine), wordt nu een haast onmogelijke opgave. Ik denk dat men eigenlijk niet veel meer kan doen. Dat hoefde niet zo te gaan. Een paar dagen geleden had men met war meer massieve externe hulp nog alles onder controle kunnen krijgen, maar nu is de site in zo een slechte staat dat je daar niet meer kan werken zonder zwaar bestraald te worden.
Waarschijnlijk gaat, vrij traag, ongeveer alles vrijkomen, als men niks doet en men gaat waarschijnlijk niks meer doen (tenzij wat gesticuleren). Alleen, de drijvende kracht om dat spul te verspreiden zal veel kleiner zijn dan bij Chernobyl. Er is daar geen werkende reactor die een grote rookpluim in de stratosfeer jaagt, maar men gaat wel HEEL VEEL heel erg hoog aktief spul lokaal zien vrijkomen, eerst uit de piscines (omdat die bloot liggen), en uiteindelijk van de reactoren, omdat alle barrieres uiteindelijk gaan doorbroken worden zonder koeling.
Het probleem is inderdaad die piscines: daarin zit veel meer spul opgeslagen dan in het hart van een reactor! Elke reactor heeft zo een piscine. Als men niks doet (en men gaat dus niks meer doen), komt dat allemaal vrij. Het is alsof men een 20 of een 30-tal open meltdowns heeft, met dit verschil dat die brandstof dus wel al afgekoeld is, en alles dus heel traag zal gaan. Het gemakkelijkst op te lossen probleem is het grote hoofdbrekens geworden. De reactoren, dat is nu bijna secundair.
De stralingsniveaus op de site gaan ongelofelijk hoge waarden bereiken waar wat we nu zien kattepis tegen is. Maar men kan toch wel hopen dat de verspreiding ervan veel minder het geval zal zijn.
Jodium wordt hoe langer hoe minder pertinent, want in die brandstof is de jodium allang vervallen (behalve de I-129 maar die is niet erg aktief) ; en binnen een paar weken is die van de reactoren zelf ook wel veel minder aanwezig.
Maar "dit gaat de wereld rond" is niet het probleem. Jaja, je zal overal wel kunnen METEN dat er van dat spul is. Maar ik durf zelfs te denken dat er in Tokyo niet echt een probleem zal zijn. Men gaat daat wel wat spul op zijn hoofd krijgen, maar geen hoge dosissen. Het grootste gevaar is waarschijnlijk paniek. Lokaal daarentegen... wat daar gaat vrijkomen is veel meer dan in Chernobyl.
Infeite weten we niet echt hoe dat spul zich zal verspreiden. Dit had niet mogen gebeuren. Enkele dagen geleden was dit nog een redelijk eenvoudig probleem. Toen ik gehoord heb dat er een piscine aan het koken was, flipte ik. De respons is totaal inadekwaat geweest.
Maar nog eens: dit is een veel "lokaler" probleem dan bij Chernobyl... maar wel een zwaarder. Bovendien gaat alles vrij traag gaan.
Tenzij men een of andere manier vindt om water in die piscines te krijgen. Het lijkt triviaal. Het was het ook. En nu staat of valt alles daarmee.
|
wat ik niet begrijp is hoe een relatief makkelijk probleem is kunnen escaleren in een ramp. Je verwacht dat niet in een Westers land. Heeft het bedrijf cruciale fouten gemaakt?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
|
|
|