Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2004, 21:36   #41
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Het is nog maar zover gekomen... Dat komt ervan wanneer ouderwetse begrippen zoals "zondenbesef" (of schuldbesef als u dat wat minder scherp in de oortjes klinkt) compleet overboord worden gegooid.
Dat is onzin de Vexille en dat weet u. Sato haalde reeds met een sterke argumentatie uit, daarenboven dient vermeldt te worden dat 'het kind' nog nooit zo gesacraliseert werd als vandaag de dag het geval is. Het mag dan wel zeer leuk klinken om te beweren dat vandaag de dag “alles mag en moet kunnen” en dat als gevolg daarvan de wereld ten onder gaat, het tegendeel is waar.
Het "bespreekbaar" maken van pedofilie, het opwerpen van de "onweerstaanbare drang" van de pedofiel, het suggereren dat we daar maar begrip voor moeten opbrengen, want er wordt het kind toch geen haar gekrenkt (in tegenstelling tot pedoseksualiteit)... Sorry, ik kan daarin NIET volgen. Ik weet dat het vandaag bon ton is om taboe's te doorbreken, maar dat denken leidt ons inderdaad naar een veel primitiever samenlevingsvorm. En het blijft ook niet beperkt tot pedofilie...

Of de wereld ten onder gaat... dat heb ik nooit beweerd.

Wat die sacralisering van het kind betreft... lippendienst, mijn beste Dies, lippendienst... In vergelijking met amper 20 jaar geleden worden kinderen vandaag aan steeds jongere leeftijd "de wereld" ingestuurd. Je kan dat een goede zaak vinden, je kan beweren dat ze zo ook sneller streetwise worden, maar ik zie daarin vooral het beeld van een maatschappij waar ouders steeds minder tijd/inspanning/aandacht aan hun kinderen kunnen/willen/mogen(?) spenderen. Maar da's een andere discussie. Het is mijn vaste overtuiging dat kinderen vandaag effectief niet beter beschermd zijn tegen misbruiken allerhande.