Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique
Het zijn niet zo'n slechte ideeen. Het is enkel nogal moeilijk te realiseren. In absolute cijfers zijn de federale ambtenaren op peil gebleven, dus relatief zijn ze gedaald. Langs de andere kan zijn er dan weer veel ambtenarijen bijkgekomen op niveau van gewesten en gemeenschappen.
Sociale-economisch beleid voeren is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Het geld dat de regeringen uitgeven gaat uiteindelijk ergens naar toe. Bij de gezondheidszorg zijn er ook banen. Als de privépersonen meer moeten betalen en de overheid minder voor de gezondheidszorg dan vermindert het kapitaal van de bevolking.
Uiteindelijk zit het nogal goed met het kapitaal van de bevolking als je naar het totale cijfer bekijkt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen rijk is. Als je ziet dat de USA 15% van de bevolking regelmatig beroep moet doen op foodstamps zit het hier met de verdeling van de rijkdom ook nog niet zo slecht.
|
Amerika is ook een slecht voorbeeld... Daar is het de omgekeerde wereld.
Wat het ambtenarenkorps betreft, daar kan en moet de staat véél efficiënter werken. Je hebt niet meer hetzelfde aantal ambtenaren nodig als 30 jaar geleden. Als je ziet wat er qua netwerken allemaal al mogelijk is, moet je het met veel minder kunnen doen.
En met efficiëntie bedoel ik ook een juiste verhouding in personeel. Neem nu de politie, dat heeft vaak al veel weg van een Mexicaans leger. Alleen daar al zou je honderden miljoenen kunnen besparen zonder aan de lonen van het personeel, noch aan de dienstverlening te raken. Alleen zit je met de politiehervorming met talloze 'rode loper'-functies die er slechts sporadisch de komende jaren uit zullen gaan.
En zo kan je overal fors besparen. Neem nu de gefuseerde ziekenhuizen. Die zitten ook nu nog vaak verspreid over verschillende campussen. Concentreer elk ziekenhuis op één centrale campus, geografisch het best bereikbaar voor alle participerende gemeentes. De gronden van de oude locaties kan je verkopen en dat geld kan je recupereren voor de bouw van de nieuwe ziekenhuizen.
Scholen: hetzelfde. Veel scholen zitten nu in stadscentra geprangd tussen andere infrastructuur. Concentreer één campus buiten de steden/gemeentes en verkoop de oude sites op vaak primaire locaties binnen een stad en recupereer ook weer dat geld.
Stimuleer het carpoolen. Bouw aan elke op- en afrit een carpoolparking en stimuleer het carpoolen maximaal door te werken met personeelspools. Ik werk normaal buiten de file-uren, maar als ik toch eens rond 8u in Brussel moet zijn, vind ik het vaak hallucinant hoeveel volk er alleen in de auto zit.
Dit zijn beknopte omschrijvingen, en in reële omstandigheden moet je alles veel dieper uitwerken.
Ook politici kunnen besparen: minder loon voor politici én dezelfde arbeidsvoorwaarden als gewone werknemers. Verplichte aanwezigheid dus, en afwezigheid kunnen staven. Op hun reguliere werk genieten ze dan natuurlijk bescherming en als ze toch hun job als parlementair cumuleren met andere jobs, worden ze slechts procentueel uitbetaald voor hun aanwezigheid in het parlement.
Ik vind het onwezenlijk dat Guy Verhofstadt in zijn tijd rond reed met een Audi A8 4 liter diesel, mét chauffeur en waarschijnlijk ook zijn brandstof betaald. En dat terwijl wij zo diep in de buidel mogen tasten voor diesel en benzine. En de huidige politici zijn niet persé beter.
Nog één ding: rust het volledige overheidsapparaat zoveel mogelijk uit met (rollend) materiaal van producenten die tenminste een vestiging in België hebben. Wapens dus van FN, en auto's van Ford, Volkswagen (via Audi BXL) en Volvo. Natuurlijk wel tegen marktconforme prijzen.
En zo kan je nog lang doorgaan...