Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2004, 13:35   #7
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Tegendradigaard

Mijn mening over de uitspraak van Stevaert heb ik neergeschreven in mijn brief aan de vrederechter om mijn weigering toe te lichten om aan de Europese verkiezingen deel te nemen:

"Overigens werd nu reeds door een politicus aangekondigd dat mijn stem zal aanleiding geven tot het ontslag van ministers en vervanging ervan door de gekozenen die de meeste stemmen hebben gehaald.
Dergelijke uitspraken tonen aan dat wij niet meer in een democratie leven, maar in een particratie: art.96 stelt duidelijk dat het benoemen en ontslaan van ministers een prerogatief is van de Koning en niet van een of andere partijvoorzitter die zich eerst laat kiezen, zowel in Kamer en Senaat, om dan de uitspraak van de kiezer naast zich neer te leggen en te zetelen in het Vlaams parlement. Het Arbitragehof heeft overigens deze dubbele kandidatuurstelling post factum veroordeeld.
Ik weiger mee te werken aan de aangekondigde schending van de Grondwet: men kan mij toch niet vragen dat ik bewust de politieke instellingen help ondermijnen.
Ik besef dat ik plichten heb tegenover een democratie maar ik heb geen enkele plicht als men van de democratie een particratie maakt."