Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
Dat is een gans ander verhaal dan waarover ik bezig ben. Jij hebt het over de uitspraak dat een zelfstandige ongeremd kan knoeien. Ik zou het op zich niet durven beweren dat die uitspraak fout is. Hij is overdreven maar knoeien door privé zaken als bedrijfsonkosten aan te geven bvb is niet bepaald zeldzaam, zo ken ik er genoeg. Ik heb het artikel niet bij de hand maar ik herinner me er een (heeft iemand het bij de hand?) waar ze gingen nakijken hoeveel kans een onderneming had om gecontroleerd te worden, werd zelfs per provincie vergeleken dacht ik.
Als we het hebben over boekhoudinge spitstechnologie, waar Jan het over heeft, dan heeft hij grotendeels gelijk. Via allerlei constructies en technieken kunnen zij hun reële belastingen tot een fractie reduceren, GDF Suez is hier een goed voorbeeld van, die betalen nog geen % belastingen meen ik me te herinneren. Het is waarschijnlijk perfect legaal maar daarom niet minder crimineel. De gebruikte technieken zijn echter niet direct bruikbaar voor een KMO terwijl juist de KMO's lagere belastingen nodig hebben, niet GDF Suez, gewoon al haar nucleaire winst....
|
En sommige zaken behoren zelfs niet tot de "boekhoudkundige spitstechnologie", want die worden zo goed als algemeen door beokhouders toegepast. Onkosten inbrengen bijvoorbeeld. Iedere goede boekhouder zal aan de zelfstandige waarvan hij de zorg heeft, op het hart drukken voor de nodige onkosten te zorgen. Desnoods daarbij de grijze zone betreden om bepaalde eerder persoonlijk gerichte uitgaven als bedrijfsonkosten aan te geven. Soms wordt daarbij inderdaad een gericht risico genomen onder het mom "de kans is het volgend jaar klein dat ze je controleren, want er is dit jaar al een controle geweest". Ook worden soms bewust rare zaken ingeschreven als bijvoorbeeld relatiegeschenk. Dat is dan een nogal rekbaar begrip. Ook is er de mogelijkheid winst van een boekjaar niet als divident uit te keren of het uitbetaalde loon laag te houden. Veel voorkomende onkost is bijvoorbeeld dagschotels als bedrijfskost inschrijven. Enz. Enz. Enz. Allemaal zaken waar iedere boekhouder feilloos weg mee weet.