Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2011, 14:48   #445
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunnen we een definitie geven van bijvoorbeeld een Ier in het Verenigd Koninkrijk? Kunnen we een definitie geven van een Bask die Frans staatsburger is? Kunnen we een definitie geven van een Volksduitser in Servië?

Allemaal moeilijk, daar het niet gaat om officieel vastgelegde subnationaliteiten, maar wel identiteiten waarmee mensen zich vereenzelvigen. Een inwoner van Noord-Ierland kan zich, ondanks zijn Brits staatsburgerschap, Ier voelen. Een inwoner van Frans-Baskenland kan zich als Bask identificeren. Een Volksduitser uit Vojvodina kan zich als Duitser aanzien alhoewel bij door de overheid als Servisch staatsburger wordt beschouwd.

Enz.
Beste,

kan U mij dan de definitie geven van "een ier", "een Bask", "een Volksduitser"? Ik zou iemand pas een Ideniteit toedichten wanneer die persoon in kwestie die zelf aanneemt. Een bask is dus iemand die zichzelf als Bask beschouwt, idem voor een Ier, een Volksduitser, een Vlaming, een Gentenaar, een Belg, een wat dan ook. Niets meer, niets minder. Identiteit definieert zichzelf dus, daarom is het onzin om daar staatsstructuren op vast te pinnen. Geografische omschrijvingen lijken me veel zinniger als fundament voor staatsstructuren.
Frans Oghtendlicht is offline