Discussie: dappere Moslims?
Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2004, 14:54   #5
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Er is inderdaad een groot verschil tussen Vietnam en Irak:

2) Het reguliere Noord-Vietnamese leger in het Zuiden is ook weggejaagd. Het is de Viet Cong die het de Amerikanen zo tergend lang moeilijk heeft gemaakt tot ze uiteindelijk het zijn afgebold.

3) De Vietcong en NVA werden door de Russen bewapend.

5) De klimatologische en geografische omstandigheden in Vietnam maakte de technologische vooruitgang die Amerika had, minder efficient. Als ze guerilla nesten moesten uitroken in Jungle gebieden, dan was dat door patrouilles uit te zenden zonder steun van tanken. Zelfs artillerie en luchtsteun verminderd enorm in effectiviteit in zo'n omstandigheden.

Vooral de combinatie 1 en 5 maakt het in Irak toch wel anders en dan zullen de mensen minder gemotiveerd zijn om 4 te evenaren.
oorlogen vergelijken is haast even zinloos als lijstjes opstellen met de "beste muziek aller tijden" of "de wreedste dictator"

Ter voorbereiding van tripke naar ginds ben ik laatste tijd redelijk wat aan 't inhalen op leesvlak over de regio, dus laat me mijn € 0.02 bijdragen.

Tussen de 2e Indochinese oorlog en Operation Iraqi Freedom zijn veel meer verschillen dan gelijkenissen, Max, ik zal enkel die punten belichten waarin je imho gelijk hebt. Weggelaten delen zijn niet relevant of historisch incorrect.

(2) In tegenstelling tot de mythes van Hollywood waren het wel degelijk reguliere Noord Viëtnamese troepen die voor de Amerikanen en uiteindelijk het Zuid-Viëtnamese regime de nederlaag betekenden.
Noord-Viëtnam bleef zowat de hele tijd buiten schot waardoor ze hun hele economie in de war effort konden steken. Da's nog wat anders dan fondsen halen uit occasionele smokkel, kidnapping en andere bandietenstreken of de restanten van Saddam's oorlogsreserve.

(3) correct: inmenging van zowel USSR als China mbt wapens, materiaal en instructeurs. Vgl maar met Pakistan en USA toen Rode Leger in Afghanistan zat.

(5) de VS had idd weinig of niets geleerd van de dure lessen die oa de Fransen leerden ivm oorlog in de jungle. Ik hoop me hier binnenkort zelf van te kunnen vergewissen: zouden zowat de meest mens-onvriendelijke omstandigheden ter wereld zijn. Tel daarbij dat de communisten lange tijd konden rusten en re-supplyen in Cambodja en Laos en de natuurlijke beschutting van oa de Annamese Cordillera.

Los van dit alles blijft de hele periode van voor WO2 tot 1975 natuurlijk een bewijs van de standvastigheid en dapperheid van het Vietnamese volk én de kracht en impact op de modale burger van een nationalistisch-communistisch regime.

Waar ik de grootste gelijkenissen zie:
- louter politieke oorlog, de modale Amerikaan krijgt ipv de "domino-theorie" in Zuid-Oost Azië nu de fabel van "democratie via geweerlopen" in het Midden-Oosten te horen;
- gebrek aan concrete objectieven;
- vervreemding van de lokale populatie waardoor guerilla oorlog onmogelijk te winnen is;
- steun aan en vertrouwen in onbetrouwbare en dissidente politici door de coalition.

@Mitgard: "eerlijk vechten" is een sprookje, geen enkele legermacht ter wereld houdt daar bij haar planning rekening mee.
'n B52 vanop Diego Garcia om Baghdad te bombarderen is zelfde principe als ongewapende mensen kidnappen en dreigen ze te vermoorden mits...