Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam
Als de maatschappij wil dat die kinderen ook een andere taal spreken dan moet de overheid zorgen dat ze die taal op school leren.
|
Het maakt mij an sich niet uit welke taal iemand in de privé-sfeer spreekt. Zolang de persoon in kwestie er maar in slaagt een toegevoegde waarde voor onze maatschappij te zijn en erin te integreren.
Waarin ik het wel oneens ben met u is dat u de verantwoordelijkheid voor integratie bij 'de maatschappij' legt. In mijn ogen ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
Allochtone ouders die hun kinderen geen nederlands bijbrengen, zorgen ervoor dat hun kinderen met een achterstand beginnen in onze maatschappij.
Ik zie niet in waarom ik als autochtone vlaming daarvoor zou moeten opdraaien. I.e. eerder dan dat ik allerlei extra middelen in het bijbrengen van het nederlands aan mensen wil spenderen die daar doelbewust voor gekozen hebben, moet de factuur daarvan naar de ouders.
I.e. uw kind spreekt onvoldoende nederlands om mee te kunnen in het onderwijs
ondanks het feit dat u hier al decennia woont?, ok het krijgt extra lessen,
maar u gaat die betalen.
Daarnaast lijkt het mij dat als ik ooit emigreer ik mij zou willen aanpassen en deel gaan uitmaken van mijn nieuwe thuisland. Dat lijkt me niet meer dan elementaire beleefdheid en dank voor het feit dat ik me zou hebben mogen vestigen in dat land.