Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Het is in de eerste plaats zorgen dat je de andere mensen begrijpt en kan lezen wat er geschreven word.
Al de rest is bullshit
Andere laten opdraaien voor de kosten en verplichten jou taal en cultuur te gebruiken om je leven te rekken is nog veel misdadiger.
Trouwens als ik buiten Europa en in de Europese lidstaten medische zorgen nodig heb, kan ik er voor gaan zorgen dat ik de taal van het medische personeel spreek en de kosten kan betalen, of ik kom er om van de honger en krijg geen medische verzorging.
En ik moet zeker geen hulp verwachten van een sociale dienst om mij het juiste ziekenhuis aan te wijzen, want integenstelling tot hier, kan je in het buitenland niet in elk ziekenhuis terecht voor elke medische behandeling.
En ik moet al helemaal niet hopen dat ik kanker of een andere aanslepende ziekte in het buitenland kan laten behandelen op kosten van de plaatselijke overheden. Daar ishet geen centen, geen behandeling.
Als ik daar lang genoeg woon om een dochter te hebben die perfect Pools kan lezen en schrijven en dara school loopt, heb ik zelf reeds lang een taalcursus gevolgd en daar een examen voor afgelegd, zodat ik werkgevers niet enkel mijn diploma's uit een vreemd land kan tonen voor mijn bekwaamheid als werknemer, maar hen ook een bewijs kan leveren dat ik de plaatselijke taal kan verstaan, spreken, lezen en schrijven en dus een evenwaardige of zelfs meerwaardige, door meer talenkennis, werknemer ben als mijn plaatselijke gelijk in opleiding.
|
Je zit zodanig op je principes dat je niet eens de absurditeit ervan inziet.
Jij vindt dus dat iemand die hier woont, werkt, belastingen betaald, en zich overal voldoende kan uiten in het NL géén rijbewijs mag halen omdat de tijd op het examen te kort is voor een niet-gevorderde spreker/lezer om de nuances tussen de verschillende opties te snappen.
Je vindt ook dat nieuwkomers die gemotiveerd zijn om hier zo snel mogelijk te werken maar de taal nog onvoldoende machtig zijn hier geen rijbewijs mogen halen om bijv. vrachtwagenchauffeur te worden.
Je vindt ook dat nieuwkomers die nog niet snel genoeg NL kunnen lezen en het tot in de puntjes begrijpen geen rijbewijs mogen halen om de jobmogelijkheden te vergroten (zelfs voor kuisvrouw heb je vaak een rijbewijs nodig...).
Gewoon omdat je vindt dat mensen EERST de taal moeten leren tot ze onder tijdsdruk een examen kunnen afleggen, vooraleer ze zich op andere punten mogen integreren. Alsof een taal leren zo'n statisch gegeven is dat je eventjes snel doet en het dan, in een coconnetje, perfect gaat kunnen.