Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
nochtans kan jij hier ook leven zonder goed NL te kunnen schrijven.
integratie is meer dan spreken met mensen eh. het is ook doen wat een ander doet. als uw dochter uitgenodigd wordt op een verjaardagsfeestje en ge moet dat afzeggen omdat je er simpelweg niet geraakt is er ook geen kans om met de andere mama's te zitten keuvelen terwijl de kinderen spelen. en als ge nooit eens spontaan, op je eentje bij mensen die ge kent kunt passeren (behalve bij de buurvrouw) is er minder nood aan NL kunnen dan wanneer je daar met je partner naartoe gaat die je kan 'redden' als je er efkes niet uit geraakt. Moest ze die partner niet hebben dan zou ze binnenkort vast ook niet naar mij gekomen zijn, want het is denk ik 2,5u met openbaar vervoer en fiets. Eens ze haar rijbewijs heeft kan ze naar eender wie gaan op haar eentje
mensen laten sterven juist maar omdat ze niet de juiste taal spreken vind ik behoorlijk onmenselijk.
Da's zever. Als jij in Polen woont, en je kent het poolse woord voor 'brood', ga jij een brood krijgen. Je gaat niet eerst een examen Pools moeten afleggen voor je je brood krijgt.
|
Maar als je in polen woont en je spreekt de taal niet ga je niet aan werk geraken in Polen. Dan ga je het woordje voor brood zelfs niet nodig hebben want je zal het niet kunnen betalen. De taal leren van het land dat je gaat wonen is een teken van respect en dit is dus iets wat ze van mij gerust mogen verplichten. Voor je zegt dat dit geen teken van respect is,... probeer het eens uit. Ga naar het buitenland en doe de moeite om een paar woordjes in hun taal te spreken. De reacties die je zal ontvangen zullen zeer positief zijn. Wanneer je echter weigert de taal te spreken zal dit ook wrevel veroorzaken. Zie België in zijn geheel een beter voorbeeld kan je niet hebben.