Los bericht bekijken
Oud 4 april 2011, 20:32   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Geen terugbetaling voor onnodige bezoekjes aan spoed. Iedereen zal het dan wel snel afleren wanneer ze de volle pot moeten betalen.
Ook geen slecht idee. Alleen ben ik bang dat het de deur openzet voor administratieve "fraude".
Het aandeel bedreigde personeelsleden op een spoedafdeling groeit ...

De problematiek van een overvraag aan spoeddiensten is in Brussel het grootst. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van allochtonen die sneller de spoed opzoeken, ook als het niet nodig is. En sta me toe om iets te zeggen dat niet politiek correct doch wel een feit is: die al sneller in situaties lijken verzeild te raken waarin spoed noodzakelijk is of anderen in situaties brengen waardoor zij spoedeisende hulp nodig hebben ...

Dat ze geen enkele van de drie landstalen machtig zijn noch enige kennis van ons land hebben, is een extra probleem.
Begin maar eens een huisarts te zoeken namelijk als je niet eens weet dat die bestaat, waarvoor hij dient, hoe je hem moet zoeken (het bordje 'huisarts' of de rubriek 'wachtdienst' zullen ze niet lezen).

Of hoe je net ervoor kan zorgen dat mensen gestigmatiseerd worden, door hun iets wezenlijk als de taal en de cultuur van het land te ontzeggen. Ik pleit dan ook voor een doorgedreven taal- en culturele kennis (op eigen kosten, al dan niet door het leveren van arbeid betaald) voor iedere vreemdeling die zich hier permanent wil vestigen. Maar dat is off-topic.

Asielzoekers hebben sowieso de bijkomende incentive dat alle hulpverlening gratis is, en dus lang niet enkel de "dringende" zoals dat genoemd wordt. Al leidt de interpretatie van dat woord er allicht wel toe dat ze sneller naar de spoed zullen gaan ...