Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job
De franstaligen zetten nu het geschut al uit. Zij weten ook wel dat de Brusselse omgangstaal het Frans is, maar zij zien ondertussen ook wel dat het Nederlandstalig onderwijs steil in de lift zit (een verdrievoudiging op tien jaar) en dat het franstalig onderwijs er ondertussen geen 50 % procent meer bedraagt (naast het NL en de andere (via internationale scholen) talen).
Zij weten uit het verleden beter dan wie ook, hoe je een stad/streek verfranst. Zij voelen een hernederlandsingswind waaien en vrezen dat op (langere) termijn het keer wel eens kon keren. Zeker indien Vlaanderen massaal op het Nederlandstalig onderwijs in BSL zou willen inzetten. ('Wat let Vlaanderen' vraag ik me al jaren af !)
Dit is hun eerste stap in een 'psychologische', 'propagandistische', 'warme', maar wapenvrije oorlog.
|
Geen interesse, lijkt me. Ik heb het hier al verschillende keren aangekaart: het afbreken van dorpen voor het bouwen van containerterminals die niet gebruikt gaan worden lijkt momenteel voorrang te hebben op het vrijwaren van de culturele aanwezigheid in de eigen hoofdstad. Het lijkt er op sommige momenten hoe langer hoe meer op dat men Brussel al opgegeven heeft en men de aftocht richting Antwerpen als nieuwe hoofdstad van het Vlaamse rompstaatje al aan het voorbereiden is.