Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Iedereen die gezag uitoefent, moet dan wel over een hoge(re) waardigheid beschikken. Het is echter maar weinig politici gegeven vandaag de dag...
Kansengelijkheid en beloning van prestatie (meritocratie) daar ben ik in principe voor, wetende dat échte kansengelijkheid nooit bestaat, omdat karakter en aanleg bepalend zijn.
|
Hier ben ik maar deels mee akkoord. Mensen moeten beoordeeld worden op basis van hun prestaties, maar dit moet gelden voor alle lagen van de bevolking. Het geven van privileges aan de top, gaat in tegen het cooperatieve principe.
|
Iedereen moet beoordeeld worden, wie voorrechten heeft nog méér dan anderen. Ik ben voor strenge selectiecriteria en streng toezicht op al wie leidinggevende functies uitoefent.
Ik spreek van een 'nieuwe elite' omdat alleen controle van buitenaf niet genoeg is om te voorkomen dat macht corrumpeert. Al wie het volk op een of andere manier 'voorgaat' heeft ook een innerlijk ethos nodig. Opvoeding, oefening, scholing, dril... kunnen volgens mij de nodige burgerzin, verantwoordelijksbesef en gemeenschapsbesef opwekken (in alle lagen van het volk!).
Citaat:
Waarom zou een politicus een hogere waardigheid moeten hebben dan een soldaat die zijn leven in dienst stelt voor de staat, of een arbeider die 10 uur per dag zich uitslooft voor het algemeen welzijn? Ieder moet een positie innemen op basis van zijn capaciteiten, en ieder mens mag slechts beoordeeld worden op basis van zijn inbreng, welk die inbreng ook is. Dat is mijn ideaal.
|
Om de simpele reden dat een politicus een ganse gemeenschap zou moeten
dienen. (Een soldaat draagt slechts de verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn medestrijders.)
Dat iedereen werkt naar zijn mogelijkheden, in dienst van het algemene belang, de volkswelvaart, daar ben ik het volledig mee eens. Dat is de personalistische of solidaristische houding. Arbeid moet beloond en geprezen worden.