Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Heb zojuist wel gelezen dat er in totaal een 10% van de "Tsernobylactiviteit" geloosd is.
|
Ja, ik heb dat ook gelezen, en de Franse IRSN was daar al 2 weken geleden van uitgegaan. Maar ik kan dat eerlijk gezegd niet snappen: in Chernobyl moet veel meer vrijgekomen zijn. Men stelt daar dat er tussen 5% en 95% van de kern van de reactor airborne is gegaan (men weet gewoon niet hoeveel er nog in de sarcofaag ligt!) ; dat is airborne gegaan TIJDENS dat de reactor nog aktief was.
Op p 36 van dit boek:
http://books.google.com/books?id=O0Y...page&q&f=false
vind je dat de totale inventaris van een werkende reactor van 1GW, betreffende de fissieprodukten gelijk is aan 12 000 miljoen curie, ofte 12 10^9 x 37 10^9 Bq (een Curie is 37 10^9 Bq) = 4.4 10^20 Bq.
Maw, de radioactieve inventaris (zonder het uranium en plutonium mee te rekenen) van een werkende reactor is 4.4 10^20 Bq. Dat neemt natuurlijk redelijk snel af in de eerste uren en dagen, maar bij Chernobyl was het "vers geleverd".
Als daar 5% van airborne is gegaan (het minimum, he), dan hebben we het nog altijd over
2 10^19 Bq.
Nu zitten we dus rond de 10^17 Bq of zo, wat minder dan 1% is van de minimum schatting van Chernobyl (waar dus ook minstens 5% van het uranium en plutonium is vrijgekomen maar niet in deze inventaris zit). Ik snap die "10%" dus niet.
Wat WEL juist kan zijn, is dat van de VLUCHTIGE COMPONENTEN (edelgassen, jodium, Cs), er 10% is vrijgekomen, omdat het volstaat van een relatief kleine lek te hebben waardoor die ontsnappen.