Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
We waten het toch eens dat (im)moraliteit zin heeft voor iedereen; om met anderen te kunnen samenleven.
Daar heeft niet iedereen een godsdienst voor nodig.
Men kan dus evengoed leven zonder godsdienst.
Die godsdienst mag dus verdwijnen uit het onderwijs.
|
Dit is een andere discussie.
d1) Nood aan godsdienst/religie (een andere discussie)
d2) Weten (een andere discussie)
d3) Alle mensen kunnen (im)moreel zijn ongeacht hun filosofie (akkoord en bevestigd)
Onze discussie hier is:
heeft (im)moraliteit in geloof (1) zin?
Om deze vraag te beantwoorden hebben we "moord" als voorbeeld genomen.
Let op het verschil:
v1) =>
heeft (im)moraliteit in geloof (1) zin?
v2) =>
heeft (im)moraliteit bij iemand die in (1) gelooft zin?
Onze discussie gaat om (v1) en niet (v2) want (d3) impliceert "JA"-antwoord in (v2).
Let wel op:
[v1] = {samenleven, ..} =/= [v2] = {samenleven, ..}
Kan je dood én levend zijn?
De logica van metafysica heeft maar één antwoord op deze vraag: NEE. Dit antwoord is gebaseerd op de basiselementen van metafysisch logisch denken: de identiteit en de wet van de non-contradictie.
Het positivisme/fysicalisme aan de andere hand heeft een ander antwoord en dat is
JA, en dit is eigenlijk wat het geloof (1) impliceert: één logische conclusie: dood = leven.
Conclusie:
De (im)moraliteit in (1) geen zin/betekenis of waarde. Iemand die ECHT in (1) gelooft moet zijn bek houden, maar niet alle mensen geloven echt in (1) want emotioneel atheïsme bestaat ook:
Emotional Atheism: Angry Withdrawal
From God Predicts Decreased Belief
When asked to provide reasons for their belief or disbelief in God’s existence, most people tend to
emphasize rational, objective reasons over personal or emotional ones. However, a growing body of
empirical evidence suggests the existence of emotional atheism (Novotni & Petersen, 2001)—a pattern in
which some people resolve conflicts with God by deciding that God does not exist. We became interested in
this topic based on an early study of anger toward God among undergraduates (Exline et al., 1999) which
revealed a counterintuitive finding: Those who reported no belief in God reported more grudges toward
God than believers. At first glance, this finding seemed to reflect an error. How could people be angry with
God if they did not believe in God? Analyses of several other datasets, including a large national dataset
based on the General Social Survey, revealed similar patterns: Lower levels of belief in God were linked
with greater anger toward God. When undergraduates in one study recalled a negative event from their
lives, reports of anger toward God were clearly associated with self-reported drops in belief. Furthermore,
when we looked only at those who showed some drop in belief, belief was least likely to recover for those
who reported that they were angry toward God and had chosen to turn away from God. In addition, an
open-ended question revealed that 9% of those who had resolved negative feelings stated that they had
done so by deciding not to believe in God. These data raise the possibility that anger toward God—and
subsequent decisions to withdraw—may prompt reduced belief in God’s existence.
-------
American Psychological Association 2006 Convention Presentation
Topics: 59 Religion; 8 Clinical/Counseling/Consulting
JULIE J. EXLINE, Case Western Reserve University
MICKIE FISHER, Case Western Reserve University
EPHRAIM ROSE, Case Western Reserve University
SMITA KAMPANI, University Of Chicago