Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2004, 15:35   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het klopt dat er computers in de bibs beschikbaar zijn maar je moet er wel je plan mee kunnen trekken.
In de bib in mijn vroegere gemeente wordt elke hulp geweigerd aan personen die nog niet met de pc overweg kunnen. Er is daar immers geen personeel voor beschikbaar.
Hmmm, het is toch niet zo moeilijk om de computer te gebruiken.
Enkel lezen wat je op het scherm ziet, een beetje nadenken
en niet bang zijn om fouten te maken.
Een belastingsbrief invullen bvb. vind ik persoonlijk veel moeilijker.

En bij gebrek aan behulpzaam personeel, kun je het natuurlijk
altijd nog vragen aan medemensen rondom u.

Ik heb enige jaren ervaring in computer support en ge hebt 3 soorten users, :

1 de stoeme user, de doordeweekse gebruiker die gewoon werkt en af en toe eens een probleem heeft. zo'n mensen kunnen in 90 % van de gevallen geholpen worden door een collega of een telefonische interventie, of door efkes nen uitleg te geven.

2 de user met schrik voor ne computer Dit zijn de echte sukkelaars, ze hebben werkelijk schrik om aan iets te beginnen, denken dat ze met alles wat ze doen iets fout kunnen doen, en hebben meestal een briefke bij hun liggen waar alle acties op staan die ze moeten doen. Vaak ook gebruiken ze hun PC maar voor enkele specifieke dingen verder is het meer een last dan een hulpmiddel.

Zo'n mensen helpen is alleen mogelijk met de nodige peptalk, zeggen dat ze niks kunnen misdoen en dat het hun fout nie is als het toch in de soep gelopen is, ge hebt daar als trainer/support engineer ook veel geduld voor nodig, om ze iets duidelijk te maken.

De 3 de soort da zijn de ergste, de would be programmeurs / hobbyisten, die denken dat ze er iets van kennen, elke week de helpdesk platbellen omdat ze het weer eens big-time naar de bom geholpen hebben. en met een enorme arrogantie weten te zeggen dat het hun fout niet is en dat ze hoegenaamd niet weten wat er gebeurd is, ... maar wel razend zijn als ze al hun data kwijt zijn omdat ze zoals altijd geen backup van systeem hebben.

hulp geven of uitleg geven aan deze laatste is gewoon hopeloos.

Laatste soort komt vooral voor waar veel ingenieurs, leeraars en wetenschappers samenzitten...

Ik heb liever 500 stoeme users dan 5 van de laatste soort. maar je mag zeker niet denken dat iedereen zomaar graag en vlot gebruik kan maken van een PC. Sommige mensen krijgen er werkelijk woede aanvallen door, anderen hebben er een doodse schrik van.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden