Discussie: Arm Vlaanderen ?
Los bericht bekijken
Oud 15 april 2011, 19:46   #154
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
U houdt van België zo te zien. Wel wat is er op tegen in België een systeem in te voeren, dat door zijn structuur transparantie tot gevolg heeft waardoor de specifieke problemen van de entiteiten duidelijk worden en waarbij zoveel mogelijk auto-corrigerend een en ander recht getrokken wordt.
Ik heb de nota's BDW en VDL gelezen. Deze zijn totaal niet wat je beschrijft. Deze ruiken er niet eens naar.

Ik heb zeker niets tegen transparantie. Wat me stoort is dat de politiekers steeds de cijfers demagogisch misbruiken. Dit is nog niet het ergste, het grootste probleem is dat de bevolking de politiekers zomaar gelooft. Het wordt zelfs door Europa opgelegd om de zaken per regio te bestuderen en bij te sturen. Deze regio's lopen niet samen met Entiteit II. Bovendien redeneert het Europa van de regio's helemaal anders in de cijfers dat de seperatisten redeneren. Europa is 100% voor vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Ze gaan dus een regio rond Brussel bekijken inclusief de pendelaars.

Citaat:
Natuurlijk zullen er afwijkingen blijven en zullen er daarop scherp gerichte solidariteitsmaatregelen voorzien van tijd- en omvang beperkende grenzen van kracht zijn. Voor echte responsabilisering moet er zoveel mogelijk als kan naar het laagste relevante niveau, bijvoorbeeld de gemeente, de verantwoordelijkheid voor inkomsten en uitgaven verlegd worden. Wat niet past komt dan in het daaropvolgende niveau, bijvoorbeeld de provincie en dan het gewest. Gezien het gewest in België cultureel in de breedste zin bepaald is net zoals in Zwitserland en ieder gewest zijn eigen politiek wenst te voeren, blijven er nationaal slechts enkele zaken over als de gezamenlijke hoofdstad en de intergewestelijke solidariteit, die nauwkeurig omschreven en democratisch geduid kan worden.
Verleggen naar het laagste niveau is zéér gevaarlijk. Een voorbeeld. Stel dat de gemeentes nu hun resterend aandeel in Eandis verkopen. Ze passeren dan langs de kassa en ze kunnen dan weer wat geld uitgeven. Achteraf gaan ze een niveau hoger ( gewest of federaal) terug om geld reclameren omdat ze geen inkomsten meer hebben van de dividenden van Eandis...

Je zet de poorten voor het moreel risico altijd wagenwijd open als je mensen laat spelen met geld dat niet het hunne is. Het is dus totaal geen liberaal beleid dat het gewest zo lang blijft borg staan van de Gemeentelijke Holding. Het gewest had al lang een besparingsplan moeten opleggen in combinatie met de verkoop van de activa van gemeentes. Net zoals Europa dergelijke plannen oplegt aan de banksector.

Nu zit iedereen gewoon te hopen dat de aandelen van Dexia terug stijgen naar boven de 10 euro en dat Dexia terug gul dividenden gaat uitdelen. Zelfs Jean-Luc Dehaene zegt dat Dexia beter geen dividenden uit zou delen maar dat de aandeelhouders hierop aandringen. ( De laatste 2 jaar waren deze dividenden helemaal niet gul en uitgekeerd in aandelen, waardoor het belang van de aandeelhouders verwaterd).

Citaat:
Waarom zou een 'Zwitsers' type van federalisme niet kunnen functioneren in België? Ja en komt er geen structurele hervorming dan isl uw geliefde België ten dode opgeschreven.
Waarom zou het IJslands model niet werken hier ? Of het Ierlands model ? Waren dit geen uitstekende voorbeelden vroeger voor de Vlaams Nationalisten ?

Ik ken het Zwiters model niet, maar pas het maar toe op België in een denkoefening en ik wil mijn gedacht wel zeggen.

Als je het hebt over referendums, liever niet. Ik vond het referendum over de bocht in Antwerpen niet echt iets dat voor herhaling vatbaar is.
ViveLaBelgique is offline