Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2004, 21:03   #21
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick

Jongen toch ! het patronaat, onozele communistischen bullshit, ge snapt geen snars van hoe de economie draait.

Werk kan je alleen creëren door te consumeren en om te consumeren moet je geld hebben, dus moeten de burgers geld hebben en moet je taxen zo klein mogelijk maken.

Den arbeider van tegenwoordig is overigens ook een kapitalist, die hebben totaal geen belang meer met jullie communistische theoriën.
Ik hoef geen lessen van u te krijgen in economie, ten eerste heb je blijkbaar nog nooit gehoord van kapitaalsaccumulatie, dat is het feit dat het kapitaal, meer en meer, in de handen komt van de bezitters van datzelfde kapitaal... Dat betekent dus ook dat er minder geld overblijft in de handen van de producenten om te consumeren als ik het zo simplistisch mag stellen. En dit in een vicieuze cirkel en zorgt dus zowiezo voor een crisis binnen de economie...
Overigens moeten we ook het fenomeen geld eens analyseren, het is primair een wisselmiddel voor waren, het is dus een wisselmiddel voor arbeid, dat de echte waarde van het product uitmaakt...
Geld verandert in kapitaal als het gebruikt wordt voor kapitaalsaccumulatie, omdat geld in eerste instantie niet levend is en dus niet de mogelijkheid heeft om te groeien, betekent dat ook dat die groei ergens vandaan moet komen, deze komt uit de meerwaarde van de arbeid, dat is de waarde die de arbeid heeft, en die niet wordt uitgekeerd aan de producent... Het betekent dus dat het kapitaal vergroot op de rug van de arbeid. Het betekent dus dat het kapitaal geld in bezit neemt dat niet het hare is, geld dat kan gebruikt worden voor socilae voorzieningen, werkloosheidsuitgaven solidariteit...

Bovendien, ik weet niet of je dat al gemerkt hebt, maar wij hebben in principe niet tegen kapitalisten, communisten zijn wel tegen de kapitalistische economie, met zijn kapitaalsaccumulatie en zijn loonwetten!