Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2004, 21:07   #7
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@headinajar

U zult uit mijn tekst wel begrepen hebben dat het Blok tegen het nooddecreet heeft gestemd maar dat dit uiteraard niet belet heeft dat men het Deurganckdok aan het graven is.
Wat kan het Blok nu nog doen?
Het Deurganckdok weer dicht gooien? Niet onmogelijk: de partijen die het nooddecreet hebben gestemd waren indertijd ook verantwoordelijk voor het graven van het Doeldok, toenmalige kostprijs 5 miljard BEF.
Dat Doeldok werd NOOIT gebruikt (behalve door vissers die daarbij het voorrecht hadden in de waarschijnlijk grootste visvijver ter wereld hun hengel uit te werpen).
Nu krijgt het eindelijk een bestemming in het kader van het strategisch plan "putje graven, putje vullen" : men zal met wat men in het Deurganckdok uitgraaft het nooit gebruikte Doeldok voor de helft weer dempen. Aaangezien dat niet zomaar gaat moet men in het Doeldok eerst bijkomende beveiligingswerken uitvoeren zodat de kans groot is dat de prijs van het dempen niet zover onder die van het graven zal liggen.
Het kan zijn dat u het Blok niet verstaat, ik versta de dikke nekken niet die in de jaren zestig beslisten om een haven op de linkeroever aan te leggen met een sluis op Nederlands grondgebied, een Baalhoekkanaal en een rechttrekking van de bocht van Bath ZONDER aan Nederland voorafgaandelijk een toelating te vragen.
Het Waaslandkanaal en de dokken zoals het Verrebroekdok zijn thans alleen toegankelijk vanuit de Kallosluis die slechts boten van het Panamatype aankunnen want een grotere sluis was niet nodig, die grotere sluis ging men wel op Nederlands grondgebied aanleggen.
Zelfs bij de beslissing om een Deurganckdok aan te leggen zweeg men in alle talen over dit probleem. Een jaar later bracht minister Van Mechelen zogezegd het idee naar voor om aan de achterkant van het Deurganckdok een sluis aan te leggen. Ik heb het kabinet van de minister er toen op gewezen dat die sluis al twee jaar te zien was op de folder van het Antwerps havenbestuur. Via het Deurganckdok zal men nu die sluis wel eerlang in het Vlaams parlement aanprijzen en de beslissing om ze te bouwen zal dan wel vallen.
Ik kan begrijpen dat u kritiek hebt op het Blok. Maar zou het inzake Doel niet beter zijn u af te vragen wat voor een boeltje de partijen die daadwerkelijk de macht hadden ervan gemaakt hebben?
Vijf miljard betalen voor een zogezgd noodzakelijk petroleumdok met schuine wanden dat voor geen andere doeleinden kan gebruikt worden en nooit gebruikt werd (Doeldok) is letterlijk geld in het water smijten.