Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raging Bile Duct
Inderdaad een interessant artikel. Uiteraard kijkt de auteur door een VS-centrische bril en is past het in het "worst case scenario"-denken dat de Amerikaanse inlichtingendiensten toepassen sinds Vietnam...
Ik neem zijn analyse uiteraard met een serieuze korrel zout maar uit zijn verhaal blijkt nogmaals eens dat de Bush administratie hun Irak fixatie domweg hebben gebotvierd zonder ooit deftig over het post Saddam- scenario te hebben nagedacht. Die oorlog stond trouwens al op het programma voor 9/11.
Zijn speculaties over de manipulatie van de Amerikaanse inlichtingendiensten door de Iraanse overheid, wel daar kan ik geen uitspraak over doen wegens te weinig info. Als zijn theorie echter klopt dan is dit mede gelukt omdat de Bush administratie de inlichtingendiensten
de opdracht hadden gegeven om Irak als een dreigng af te schilderen. Maw, als dit waar is hebben ze zichzelf wagewijd opengezet voor de manipulatie door Iran.
The second thing Iran kept from the United States was that Hussein and his key aides did not expect to defeat the United States in a conventional war, but had planned a guerrilla war to follow the fall of Baghdad.
Als Bush & Rumsfeld of de Amerikaanse intel-diensten echt dachten dat Saddam z'n leger ging opstellen in een klassieke slagveldconfiguratie zodat die mooi konden worden opgeruimd door de superieure Amerikaanse luchtmacht dan zijn ze nog incompetenter dan ik dacht... Uiteraard ging hij voor de guerilla gaan, dat kon iedereen met een beetje inzicht toch voorspellen ?
|
ik denk niet dat er nog veel twijfel bestaat over het feit dat de VS niet voorbereid waren op een guerilla oorlog. Alleen al een verwijzing naar D.Rumself die tot en met juni 2003 volhield dat er uberhaupt geen dergelijke guerilla bestond, en dat het spontane /ongecoordineerde acties waren bewijst dit. Maw, de VS waren hier niet op voorbereid en deden dus niet bepaald aan 'worst case scenario' thinking.. of hielden er toch niet echt rekening mee. .
Wat betreft de Iraniërs denk ik dat ze wel degelijk verschillende dubbele spelletjes spelen. Hun doel is nog steeds het verkrijgen van WMD en door de VS in de tang te nemen proberen ze in een race tegen de tijd deze te verkrijgen.