Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Als het echt gratis zou zijn, had er al lang een belasting geweest om het niet meer gratis te maken.
|
De energie is er gratis. Maar het opwekken/omzetten is niet gratis en zo'n windmolen maken of zonnepaneel vraagt werkuren, materialen, ...
Dat doet de kost oplopen, maar is in principe een eenmalige kost en het is quasi rampvrij.
Citaat:
Kan U voorzien in eigen familiale behoeften met zelfgewonnen energie?
|
Dat is illegaal. Tenzij ik zonnepanelen plaats en dan mag ik ze nog niet plaatsen waar ik wil. Dus zolang er een monopolie in energie is kan de kleine man er weinig voordeel uit halen he.
Behalve het fiscaal aftrekbare en besparingen op de energiefactuur.
Citaat:
Maar alleen in de ruimte, liever niet in de atmosfeer aub. Voor grond-orbitaal verkeer zou ik liever een ruimtelift of een laster-shuttle zien.
|
Zo denk ik er ook over.
Citaat:
Mechanische omzetting van hernieuwbare energie zoals fotothermische centrales, wind en golfslag omzetters of getijdencentrales zijn onderhevig aan slijtage.
En electronische omzetting met fotovoltaïsche panelen is 1) peperduur 2) verdomd vervuilend en energievretend tijdens productie 3) gaan ook stuk.
De enige methode die daar geen last van heeft is biofuel ,gewonnen uit puur natuurlijke habitats zonder ze aan te tasten (zeer doorgedreven ecologische bosbouw als voorbeeld, maar dan heb je per oppervlak misschien 0.05% efficientie, en nog steeds een mechanische omzetting van koolwaterstoffen naar warmte en beweging)
|
Je hebt gelijk, maar het is pas als we het pad bewandelen dat we daarin kunnen evolueren. Voor biofuel moet je plaats maken, en om plaats te maken verdwijnt er bos. En als er bos verdwijnt, verdwijnen er dieren. En zo blijf je het ecosysteem aanpassen.
Voor een windmolen te plaatsen moet je misschien 4 bomen omhakken. Om biofuel te winnen moet je er misschien wel 1000en omhakken.
Citaat:
Wat is het verschil tussen Bhopal, Banqiao en Tjernobyl?
|
U zegt het mij.
Citaat:
We zijn transport dan ook niet machtig.
|
Er zijn meer bevoegdheden op de weg, dan bevoegdheden over energie.
Electrabel is misschien wel machtiger dan onze
regering geworden.
Citaat:
Bij Tjernobyl heb je volledig gelijk. Dat was een reactor zonder specifieke omhulling-alleen een biologisch schild om de reactorwerkers af te schermen van de straling. En dat zie je dan ook in de resultaten. TMI, uitgezonderd wat verloren Jodium en Xenon, niks in de omgeving gekomen.
|
Ik heb gelezen dat onze centrales ook niet zo veilig zijn. Dat het omhulsel niet veel aankan. Dat van Fukushima was ook niet voorzien op de laatste aardbeving. Maar toch gebouwd op een breuklijn vlakbij de oceaan!
Citaat:
Ik praat geen regering na, ik ga uit van technische gegevens.
|
Regeringen keuren die technische gegevens dat ze online plaatsen en wij napraten. Denk je dat een Japanner nabij de ramp het als eerste wist dat hij blootgesteld werd aan straling? Zolang we maar niet panikeren.