Los bericht bekijken
Oud 28 april 2011, 13:02   #260
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Ik snap niet waarom mensen dit snappen, dit is immers vrij logisch.
Niet iedereen heeft een grote mond en schreeuwt alles van de daken hé.
Daar kunnen veel logische verklaringen voor zijn.
Ik zal er eentje geven.

Een priester in die tijd was een voorbeeldfunctie iedereen keek er naar op. Als je toen als kind bij je ouders toekwam om te zeggen dat hij je aangeraakt had,... dan kreeg je nog een paar oorvegen op de koop toe bij. Als je dat als kind meemaakt,... dan kan je ofwel rebelleren ofwel klap je dicht en zonder je je volledig af van de maatschappij. De golf van aangiftes kan er dus komen doordat de mensen zich beter begrepen voelen door de aandacht die de zaak krijgt.
Laat dat 'iedereen' er maar af.

Ik herinner me nog dat mijn oma me ooit vertelde dat er bij haar 'n soort van 'pater' op bezoek kwam om haar over te halen, haar zonen naar 'n bepaalde school te sturen, bij die gelegenheid nam die 'pater', mijn vader (nog klein jongetje) op schoot, stilaan ging die viespeuk met zn hand over de billetjes van mn vader, naar boven onder de pijpen van zn korte broekje, mijn oma heeft die kerel met zn klikken en klakken de deur uitgejast nadat ze hem eens goed de mantel had uitgeveegd, ook vertelde ze 't aan eenieder die 't maar wilde horen, aan 't hele dorp zelfs!

Ik ben er haast zeker van dat haar kinderen géén oorveeg kregen als ze met zulke dingen thuiskwamen.

Ook lees ik hier vaak - maar dat terzijde - dat in die tijd 'onze' oma's ook met hoofddoeken rondliepen, mijn oma heeft nooit 'n hoofddoek gedragen, tenzij enkel om haar verse permanent te beschermen tegen weer en wind, noch mijn overgrootmoeder, die in 1900 geboren is, die ik nog gekend heb omdat ze bijna 100 geworden is, droeg nooit 'n hoofddoek, ze gingen trouwens géén van allen ooit naar de kerk, dus zo'n grote invloed had die kerk toen al lang niet meer.

Ik begrijp echt niet waarom mensen zó lang wachten om met hun grieven naar buiten te komen, net nadat de verjaringstermijn verstreken is.
SDX is offline   Met citaat antwoorden