Los bericht bekijken
Oud 28 april 2011, 13:09   #91
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Want een wetenschappelijk ondervraging heeft steeds een paar honderdduizend deelnemers ...
Meer en meer mensen beginnen op allerlei vlakken aan de lijve te ondervinden dat het zo niet meer verder kan en dat er dringend serieuze veranderingen moeten plaatsvinden en zijn bereid om gedrag en verwachtingspatronen aan te passen. Enkel een minderheid pure belgen (je fait ce que je vous),hardcore NVA-LDD-VLD-VB slag heeft het nog niet door en wenst zich niet aan te passen aan de veranderende leefomgeving.
De mentale stap is voor een heleboel mensen dan ook zeer groot. We zitten met twee naoorlogse generaties (de babyboomers en generatie X) die opgegroeid zijn met de idee dat luxueus en verkwistend leven een doodnormale levensstijl is. Zij hebben veelal riant gebouwd, ver weg van de stad, stoken van oktober tot april �* volonté met mazout, stellen zich niet teveel vragen bij hun 2 dieselauto's op de oprit, gaan 2 keer per jaar met het vliegtuig of met de auto op vakantie, eten elke dag vlees en zijn nu hard aan het twijfelen tussen een privé-sauna in de kelder of een zwembad in de tuin (of beide). Ik maak er een karikatuur van natuurlijk en ik neem het die mensen trouwens ook niet kwalijk dat ze zo zijn opgevoed, maar het is wel zo dat die generaties (waarvan ik zelf trouwens deel uitmaak) een sterke neiging tot verkwisting hebben meegekregen met de papfles, en het zal extreem moeilijk zijn om hen nog op andere gedachten te brengen. Ik stel daarom op korte termijn vooral hoop in een aanpak via sterke financiële motivatie (zwaar taxeren van verspilling, belonen van matigheid), en daarnaast denk ik dat het vooral de jonge generatie is, die op school veel meer inzicht krijgt in wat er fout loopt, die het in zich zal hebben om de omslag te maken.