Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent
Jamaar....Een roekeloze fietser die uit een zijstraat komt gevlogen kan bijvoorbeeld een vrachtwagen doen uitwijken met alle gevolgen vandien.
Een oude dame die een heup breekt is geen klein letsel. Dat is een ramp voor die dame. Een kleuter kan ook zwaar gewond raken door een aanrijding met een fiets.
Hier ben ik volledig mee akkoord.
Rood is rood. Geen uitzonderingen. Je moet maar wachten. Ik sta zo vaak te wachten, als ik rechts moet afslaan, om fietsers rechtdoor te laten rijden die dan zonder mij een blik te gunnen ook rechts afslaan zonder hun richting aan te geven.
Ik geloof dat wel, maar je kunt ook afstappen van je fiets en een eindje te voet gaan op het VOETpad.
Die hebben ze al. Er zijn winkel-wandel straten in Gent waar je konstant moet opletten om niet aangereden te worden door een fietser.
En dan die éénrichtingsstraten, waar fietsers wel door mogen. Als automobilist verwacht je geen snel verkeer van die kant hé. Maar sommigen komen er niet uit gereden, maar uit gevlogen. Je schrikt je dan een aap, als automobilist.
Fred.
|
Als ik het zo lees zijn het de fietsers die onze wegen levensgevaarlijk maken, en niet de auto's. Komaan Fred, wees eens realistisch. Ik kan er heel goed inkomen dat mensen zich soms ergeren aan het soms onaangepaste rijgedrag van bepaalde fietsers, maar dat probleem valt eerlijk gezegd in het niet naast de grote problemen die veroorzaakt worden door bepaalde agressieve of onvoorzichtige chauffeurs.
En sorry, maar het is niet omdat de overheid geen degelijke fietsinfrastructuur heeft voorzien op bepaalde wegen dat de fietsers dan maar moeten afstappen en te voet over het voetpad verder moeten. Dat soort suggesties komt voort uit de idee dat de fiets een minderwaardig vervoermiddel is waarvan de gebruikers zich maar moeten plooien naar de situatie waarin ze zich bevinden. Op dezelfde manier zou ik hier kunnen pleiten voor het niet repareren van kuilen in de autowegen, met als voorwendsel dat chauffeurs maar beter moeten opletten dat ze daar niet inrijden. Dat is onzin. De overheid krijgt geld van de burger (en fietsers betalen trouwens ijverig mee aan de overvloedig aanwezige en dure auto-infrastructuur by the way) om te investeren in infrastructuur, en moet ervoor zorgen dat die infrastructuur aangepast is aan ieders vervoermodus. Niet investeren in fietspaden is dus geen optie.