Los bericht bekijken
Oud 29 april 2011, 13:21   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.bbc.co.uk/news/business-13233177

Enfin,India heeft aangekondigd nu te zullen kiezen tussen de Typhoon(Eurofighter) en de Rafale,en dit ten voordele van de Amerikaanse biedingen....

(het is een heel grote ironie dat beide vliegtuigen ooit samen in een ontwikkelingproject gestart zijn tot de Fransen er uit stapten en verder gingen met de Rafale,nu hebben we in de EU twee fysiek gelijkaardige toestellen,met tamelijk gelijk opgaande capaciteiten die mekaar moeten beconcurreren op de wereldmarkt )

De VS zijn natuurlijk "deeply disappointed",en we mogen zeker zijn dat ze het hierbij niet zullen laten ...

Voor de vergeetachtigen onder ons,2 jaar geleden,en na vele jaren technische studies koos de US-Airforce ervoor om zijn KC-135 tankervloot te vervangen door het Airbus aanbod.Vervolgens heeft vrijwel de ganse Amerikaanse politiek samengespannen om dit ongedaan te maken,en ja hoor,bij heraanbesteding heeft de US-Air Force gekozen (moeten kiezen-) voor het Boeing aanbod...

India zal (uiteraard) veel verder werken met bestaand Russisch materiaal (de recente generaties MIG's en Sukhoi's kunnen alles en iedereen aan),veelal meegebouwd in India zelf door het HAL-conglomeraat,maar wilde blijkbaar ook enkele squadrons met laatste generaties "Westerse" jagers...

wees gerust...op de wapenmarkt zijn de VS geen vrienden van ons,en het gaat om veel meer dan puur economische transacties... ik verwacht steken onder de gordel

Overigens.....ik vraag mij af waarom nog geen enkele Europese partners die deelneemt aan het JSF-project er uit gestapt is.....in deze tijd van de opkomende robot-fighter is de JSF eigenlijk een nutteloze verspilling van overheidsgeld.Er bestaat tuig genoeg om de overgangsperiode te overbruggen,zelfs de goeie ouwe F-16 is nog altijd een gevaar in de lucht...
Belgie heeft er zeer verstandig aan gedaan zich niet te binden in dergelijk project....
De Indiërs werken met Russisch, Europees, Amerikaans en binnelands materiëel. Moet een leuke logisitieke nachtmerrie zijn.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden