Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2011, 08:32   #63
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Is het u dan nog niet duidelijk dat een partij extreem genoemd wordt zodra zij de belangen van de heersende politieke klasse bedreigt?

Of die partij verder links, rechts, centraal of wat dan ook is maakt geen z*k uit. En dit geldt internationaal.

Persoonlijk vind ik dat als je al een criterium hebt om partijen extreem te noemen, dit enkel en alleen kan in de zin dat zij een uiterst kleine groep kiezers vertegenwoordigen. In Vlaanderen zou ik Groen! dan bvb als een extremere partij zien dan VB of NVA. Dit klopt ook inhoudelijk volgens mij, de groene visie op immigratie bvb staat mijlenver af van die van de gemiddelde vlaming.

Maar groen! bedreigt de heersende politieke klasse geenszins, vandaar dat ze niet het label 'extreem' krijgen. I.e. groen! heeft zich volledig ingeschreven in het belgische politieke systeem.

N-VA werd tot voor kort nooit extreem genoemd. Vrij bizar als je even bedenkt dat de standpunten van de N-VA van pakweg 5 jaar terug op de meeste vlakken veel harder waren dan nu.

Maar N-VA was tot voor kort een kleine partij die zich de facto inschreef in het belgisch systeem en volkomen afhankelijk was van de goodwill van CD&V om te overleven.

Nu N-VA ineens zoveel groter is geworden en het erop lijkt dat BDW meer ruggegraat heeft dan Leterme, is ze wél een bedreiging voor het belgische systeem. Vandaar dat je nu steeds vaker het label 'extreem' ziet opduiken.
Altijd een plezier om je berichtjes te lezen.
Goeie analyses.