Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2011, 16:36   #8
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waar komt dit belachelijke idee toch vandaan? Ik zie geen enkele reden waarom Schotland in geval van onafhankelijkheid niet automatisch tot de EU zou worden toegelaten, net alsof deze laatste instantie zichzelf in de voet gaat schieten. Echt een vreemd argument om tegen onafhankelijkheid te gebruiken, heb ik altijd al gevonden.
Omdat het het Verenigd Koninkrijk is dat lid is van de EU, verlaat Schotland het VK dan verlaat het bijgevolg ook de EU. Het lidmaatschap in internationale organisaties kan maar door één opvolgerstaat voortgezet worden (in dit geval het VK of Engeland), je kan niet met twee op één stoel gaan zitten hé. Er zal dus sowieso een nieuw verdrag nodig zijn om het onafhankelijke Schotland te laten toetreden tot de EU. In principe zou je zo'n verdrag voorafgaand aan de (eventuele) onafhankelijkheid kunnen onderhandelen en laten ingaan op het moment dat Schotland onafhankelijk wordt, maar dan moeten alle 27 lidstaten akkoord gaan en ik acht de kans groot dat een aantal lidstaten (zoals Spanje en Frankrijk) de Schotten eerst een tijdje zullen willen laten sudderen in eigen nat om de autonomistische regio's in eigen land niet aan te moedigen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 mei 2011 om 16:36.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden