Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dat is eigenlijk fout als je het juist doet. Zowel externe bestraling als interne contaminatie geven uiteindelijk aanleiding aan een zekere bestraling van biologische weefsels, en dus een opgedane dosis.
Voor INTERNE bestraling (door contaminatie) heeft men het over GEENGAGEERDE DOSIS, dat is te zeggen, de totale dosis die je ZAL OPDOEN door die interne besmetting. Maw, als je een zekere hoeveelheid strontium, of cesium, of jodium of wat dan ook binnen hebt gekregen, dan ZAL je daar in de komende jaren dus een zekere bestraling van ondergaan, en de totale dosis daarvan heet de ge-engageerde dosis.
Als je dus vandaag wat strontium binnenlepelt, dan kan men die geengageerde dosis geven als functie van de opgenomen hoeveelheid. Dat komt dan, zeg maar, overeen met een geengageerde dosis van zeg maar 20 mSv. Dat wil niet zeggen dat je vandaag een dosis van 20 mSv hebt opgedaan. Vandaag heb je door die strontium misschien 3 microsievert opgedaan. Maar die strontium zal je blijven bestralen, tot die vervallen is, of tot die uit je lichaam zal gaan, of tot je doodgaat van ouderdom. Welnu, over die ganse tijd zal je alle dagen een kleine dosis opdoen, en de som (over 50 jaar) van die dosissen zal uitkomen op 20 mSv.
Dus 20 mSv geengageerde dosis door een contaminatie is de dosis die je ZAL OPDOEN omdat dat spul in je lichaam aanwezig is. Een externe bestraling die je vandaag een dosis geeft van 20 mSv, wel die heb je dan direct al vlaggen. Het effect van beide zou hetzelfde moeten zijn, behalve dat je je externe dosis vandaag al hebt, en die van je strontium over 50 jaar zal opdoen.
|
En dan ga je ervan uit de dat Hormonesis theorie niet meedoet, en dat de low treshold niet meedoet. Ergo, dat ALARA de plak zwaait. Tot het tegendeel bewezen is, geef ik je volmondig gelijk, daar niet van.
Als "ex-besmette" persoon snap ik maar al te goed waarom er zo grondig op gereageerd word.
Langs de andere kant, de uitwendige "besmetting" die ik had, was zeer lokaal, in mijn paardestaart (die toch onder mijn hard hat zat, waarschijnlijk een stofje opgedaan tijdens mijn overall/overschoenwissel tussen geel en rood voor de werkzaamheden aan de hoofdkoelwaterpomp 2 van reactor 3 in Doel) en de stralings-beschermingstechnici (Duitsers) , zelfs al waren het een stel stijve harken, gaven me 6 douches, maar de schaar lag al klaar bij douche 5.