Tiener start petitie na overval - 25/06/2004
Jonge Wemmelaar gewelddadig beroofd van zijn fiets
Een week nadat hij in mekaar werd geslagen door twee fietsdieven, is de 14-jarige Jan Keymis aan de beterhand. Maar hij voelt zich niet meer veilig.
© Seb Verhasselt
WEMMEL - De 14-jarige Jan Keymis uit Wemmel gaat dezer dagen van deur tot deur met een petitie voor meer veiligheid in zijn gemeente. Zelf is hij in het park aan Beverbos in mekaar geslagen door twee mannen van Noord-Afrikaanse origine. De jongen zamelde al 140 handtekeningen in.
,,De 140 handtekeningen die ik al veramelde, zijn nog maar een begin'', verzekert Jan Keymis uit de Wemmelse Van Campenhoutstraat. ,,Ik ben nog maar in acht straten bij mensen langsgeweest en nagenoeg iedereen heeft de petitie getekend.''
,,Drie weken geleden werd mijn fiets gestolen in de buurt van het Atomium'', vertelt de 14-jarige Jan. ,,Ik had hem nochtans met twee sloten vastgemaakt. Een week geleden ben nog eens van mijn fiets beroofd in de buurt van de Vertongenstraat, vlakbij het park aan Beverbos, op een paar honderd meter van het politiecommissariaat aan de Dries.''
Twee mannen voor Noord-Afrikaanse origine duwden de jonge Wemmelaar van zijn fiets en stapten weg met het vehikel.
Vuistslag
,,Ik ben het duo achterna gelopen en probeerde mijn fiets terug te nemen. Daarop kreeg ik een boks in mijn maag en een vuistslag in het gezicht. Mijn kaakbeen werd daardoor gekneusd'', zo doet Jan Keymis zijn verhaal.
De twee pikten de portefeuille van de jongen die op de grond viel. ,,Het duo heeft me dan nog eens gestampt. Een van de twee haalde toen een mes boven en riep ,,Tu veux mourir'' (Je wilt sterven). Daarop ben ik weggelopen. De twee zijn met mijn mountainbike richting Beverbos gevlucht.''
,,Ik ben enkele dagen daarna begonnen met een petitieactie en ik zal pas stoppen als ik honderden handtekeningen heb'', zo stelt de 14-jarige Wemmelaar. ,,Het moet veiliger worden in Wemmel. Tieners en pubers kunnen in Wemmel niet meer veilig rondlopen'', zo zucht hij.
Burgemeester Marcel Van Langenhove laat inmiddels het in Wemmel van kracht zijnde samenscholingsverbod strikt controleren.
De lokale politie stelt geregeld ploegen op aan de parken, ook tijdens het weekend.
door Joris HERPOL
link:
http://www.nieuwsblad.be/nieuws/deta...6A&cat=REG
Geen commentaar.