Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord
Ik heb net mijn afrekening gekregen 1.400 euro!!! Ik vraag me af waarom er dan nog eens 280 euro BTW bij zit. Wat is de toegevoegde waarde aan energie, dit is een basisbehoefte..., niet dan? Los daarvan zijn de prijzen belachelijk hoog.
|
energie is niet alleen een basisbehoefte hé.
je hebt energie nodig om te koken, om je te wassen, om het wasmachine te laten draaien. laten we die als basisbehoefte benoemen, er zullen er nog zijn natuurlijk.
maar je hebt ook energie nodig om je tv, pc, laptop, gsm, enz... laten draaien, op te laden, enz. of om je droogkast te laten werken, of je zwembad te verwarmen, of je airco te laten draaien, enz.....
maw, je kan er ook luxebehoeftes mee voldoen, en die verhouding zal verschillen tussen arm en rijk. bij rijkeren zullen de luxebehoeftes meer energie vragen dan de basisbehoeftes, ze zullen sowieso al een hogere energierekening hebben, in absolute cijfers toch, niet in verhouding met hun loon.
en je moet ook rekenen dat energie niet eindeloos is, hoe lager de prijs, hoe meer er zal verbruikt worden want hoe minder er zal gekeken worden om energie te besparen.
maw, een afschaffing van de BTW op energie gaat vooral de rijkeren helpen, en vooral, het zal het energieverbruik verhogen. Vanwaar gaat die energie komen? van nieuwe kerncentrales?