Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost
Tegen het einde van het jaar dreigt de NMBS een schuldenlast van 1 miljard euro te torsen. Dat zegt een anonieme bron zaterdag in De Tijd. Vrijdag raakte bekend dat de raad van bestuur van de NMBS Holding nog geen 'letter of comfort', waarbij het zich garant stelt, afgeleverd heeft voor dochterbedrijf NMBS.
Het gros van de schulden van de vervoersmaatschappij staat uit bij de holding. Hoewel de NMBS ruim 900 miljoen euro aan exploitatiedotaties ontvangt, 'moet de holding elke dag ongeveer 1 miljoen euro lenen aan de NMBS om het spoorbedrijf draaiende te houden', zegt de bron. 'Op termijn is dat niet houdbaar.'
De Tijd
Descheemaecker zegt altijd dat de NMBS het slachtoffer geworden is van haar eigen succes. Op korte tijd zijn er enorm veel reizigers bijgekomen, meer reizigers = toch meer winst? Hoe komt het dat ze dan nog zoveel schulden maken?
|
Wel...om een of andere reden zijn meer reizigers gelijk aan meer kosten.
Anders gezegd,voor het binnenlands personenvervoer dan,de dotatie vanwege de Federale overheid gekombineerd met het geld van de vervoersbewijzen voldoen absoluut niet om de kosten te dekken.Tante Holding kan zelf ook niet eeuwig centjes lenen aan een van de dochters...die komen van ergens elders...
Dit dossier zal binnenkort weer op tafel liggen,gelijk welke Belgische regering zal niet de centen hebben om betekenisvol te steunen(en zal dat ook niet mogen van Europa)..Dus mogen we een volgende,en nu zeer brute,ronde besparingen verwachten....Misschien kunen andere maatschappijen (de Lijn en de TEC) beter een aantal kleinere lijnen overnemen,omdat anders het risisco bestaat dat die lijnen helemaal opgegeven zullen worden...
Het klinkt minder gek dan het is,want met de huidge stand van techniek is een "Light rail" mogelijk meer aangewezen dan een "trein"...op menige route...Geef het dan meteen aan een andere uitbater en verlos de NMBS er van.