1207
Citaat:
laat het ons dan maarbij libië houden
|
Waarom? Waarom hebben we het niet eens over Bahrein, een regime dat door de VS in het zadel wordt gehouden en betogers en zelfs dokters die betogers verzorgden vermoordt?
Citaat:
ik keur het niet goed maar om dan alle democratische bewegingen in dat land te negeren en khaddafi te keer laten gaan is dan een paar bruggen te ver.
|
Wie zegt dat het democratische bewegingen zijn? En waarom moet Khadafi gestopt worden en de andere dictators in de regio niet? Is "2 maten en 2 gewichten" ineens een legitieme politiek? µ
Citaat:
khaddafiregime is crimineel dus zullen de overgelopen generaals ook wel een boetekleed aanhebben
|
Khadafiregime is niet crimineler dan de rebellen of dan andere regimes in de regio, waarvan een groot deel (nog steeds) gesteund wordt door het Westen.
Citaat:
dit is een revolutie voor democratie tegen een dictator.
|
Voor democratie? Wie zegt dat? Durft U met zekerheid te zeggen dat als de rebellen winnen Libië een democratie wordt waar de mensenrechten gerespecteerd worden? De realiteit wijst eerder op het tegendeel.
Citaat:
dan zouden ze khaddafi steunen en sponsoren zoals wij al die dictators gesteund hebben waartegen de bevolkingen vandaag protesteren.
|
Khadafi werd nooit echt gesteund, hij werd getolereerd maar niet gesteund zoals Ben Ali, Khalia, Saleh of Mubarak.
Citaat:
in het M-O zit geen enkel dictator in het zadel zonder westerse steun
|
Toch wel, bvb. Assad ziet het Westen liever gaan dan komen. Daarom dat er ook sancties uitgesproken werden tegen Syrië maar niet tegen Bahrein of Yemen... hoewel al deze landen de betogingen en protesten onderdrukken.
Citaat:
bij mijn weten is er geen bezettingsmacht maar kom,
los daarvan vind jij dus dat een overheid haar burgers bloedig mag afslachten.
|
Dat hangt af van de omstandigheden, maar als het afslachten van burgers niet langer getolereerd wordt, dan moet dat gelden voor alle landen. Dat wil dus zeggen dat het Westen dan ook moet tussenkomen in bvb. Thailand, Yemen en Saudi Arabië. En dan moet ook George Bush vervolgd worden voor het afslachten van Iraakse burgers en de Israelische leiders voor het afslachten van Palestijnen. Selectief toegepaste gerechtigheid is helemaal geen gerechtigheid.
Citaat:
lijkt me logisch gezien je ideologische achtergrond.
denk maar aan Polen, DDR (2x), hongarije, ... wat Moskou betreft en voor CHina zijn er nog bloederige voorbeelden te vinden
|
Ik ken nog veel andere voorbeelden hoor, bvb. Pinochet, de rechtse dictator die een linkse verkozen regering afslachtte en ook talloze burgers, met steun van de VS, of miljoenen Vietnamezen die platgebombardeerd werden omdat ze communistische sympathieën hadden...