Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
So far so good.
Het is een bewering als alle andere.
Ik ken uw god niet.
Niemand kon hem mij ooit tonen.
Niemand kon mij ook maar een brijzel van zijn bestaan voorleggen.
Maar soit.
Ik kan niet iedereen kennen.
Ik neem voorlopig aan dat jij je god kent, en hem ziet als goed.
|
Hij is de oneindige Geest en openbaart zich in het denken.
Ook is Hij Mij eens in een visioen verschenen en ook nog in een droom en Hij zeide Mij dat ik Hem eens zou zien.
Citaat:
In dit gedeelte interesseert mij wat jij omschrijft als 'de mensheid'
Ik begrijp het dus als volgt: jij meent dat uw goede god in zijn goedheid alles geschapen heeft incluis de mensheid?
|
Zo is het: dat heb je goed begrepen.
Hij bestaat in ieder geval in de gedaante van een oneindig aantal microwezentjes, maar ik neem aan dat Hij ook als één enkel en ondeelbaar persoon kan verschijnen voor Mij als de tijd daarvoor rijp mocht wezen.
Citaat:
Persoonlijk vind ik het 'scheppergedoe' heel discutabel.
Maar die discussie is hier niet aan de orde.
|
Hij is eeuwige schepper, dus niet als een begin in de tijd.
Citaat:
|
Stel dus even dat ik ook in deze bewering meega (quod non maar soit),
|
kun je dit even vertalen, want ik ben niet zo goed in Latijn en kan het ook bij Google niet vinden.
Citaat:
hoe verklaar je dan de volgende contradictie?
Hier begint je betoog te rammelen.
Je goede god die alles goed schiep, incluis de mensheid, die je ook tot zijn goedheid rekende in je 1e bewering, zou desondanks boze mensen geschapen hebben?
|
Zo is het: alles heeft zo zijn eigen tegendeel.
Dat ligt dan ook in de heilige geest (eenheid van goed en kwaad) om dat nu juist te begrijpen.
De mens moest zich los maken tot een hogere verzoening met God in de heilige geest.
Dus precies zoals kinderen zich los maken van hun ouders.
En dat is nu juist de essentie mijn atoomtheorie.
Citaat:
Dat spoort helemaal niet met goedheid.
Als je boze mensen schept, ben je helemaal geen goede schepper.
Als je een goede schepper bent, schep je geen wezens die in staat zijn tot het boze.
|
Juist wel om tot de heilige geest te komen, want alles is opgebouwd uit de eenheid der tegendeligheid.
Zo heeft het licht de duisternis nodig en het goede het kwade.
Citaat:
Uw god is dus helemaal niet goed, en ook als schepper van het goede is hij gebuisd.
Je kent dus ten onrechte een status toe aan je god.
|
die van de heilige geest als eenheid der tegendelen.
Maar ook onderscheid moet er wezen dat God Goed is en de Mens kwaad.
Citaat:
|
Is het niet simpeler om aan te nemen dat er helemaal geen goede god-schepper bestaat?
|
dat zou wel gemakkelijk wezen.
Denk je werkelijk dat die gedachte GOED is...

Citaat:
|
De enige goede schepper die ik ken, is een beerschepper, en zelfs dat stinkt een eind weg.
|
Pas maar op dat je er zelf niet invalt.
God is Goed en wel als oorspronkelijke heilige geest (eenheid van God en de Mens in de microwezentjes).
Maar bij de schepping van ons heelal en de schepping der mens, moest er ook een onderscheid wezen tussen goed en kwaad, want zonder onderscheid kan er geen eenheid wezen.
Zo is het licht goed en de duisternis kwaad.
Zo is de schepper goed en de schepping (zonder schepper) kwaad.
Zo is de eeuwigheid (onsterfelijkheid) goed en de sterfelijkheid (tijdelijkheid) kwaad.
Enzovoort.
Vooral nu in deze barre tijden van economische crisis en milieuvervuiling en kapitalisme en dreigende overbevolking, nu de wereld dreigt onder te gaan, is het goed weer eens over de ethiek van goed en kwaad na te denken.