Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 11:05   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Citaat:
U zou een waardig nepprofiel van mij kunnen zijn (knipoog naar Patriot/UNIE )
Euhhh... moet ik dit als een belediging of als een compliment beschouwen?
Als een stek op de belgicisten, die in alles en iedereen nepprofielen zien, terwijl juist zij de grootste collectie hebben.

Citaat:
Citaat:
Alleen... Ik ga niet akkoord dat een statenbond in se labiel is. Zwitserland is in de 713 jaar dat het bestaat 557 jaar een confederatie geweest. Dat is niet meteen het beeld dat ik heb van een labiel iets...
Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen, maar ik vind de term "labiel" toch een andere nuance hebben dan "onstabiel". In elk geval, ik bedoelde dit niet negatief.
OK... Dit is dus niet meteen het beeld dat ik heb van een instabiel iets

Citaat:
Rest ons nog het feit dat zelfs Zwitserland -met de nodige vertraging- uiteindelijk toch tot een federatie ontwikkeld is. Kan je trouwens nog voorbeelden van zulke "stabiele" confederaties opnoemen, of is Zwitserland dan toch gewoon een vreemde eend in de bijt.
Goede opmerking. Maar stellen dat 78% van de tijd streven naar een federatie vanuit die federatie instabiel is... Vergeet niet dat tijdens de Napoleontische tijd er een intens "gevecht" was tussen unitaristen, federalisten en confederalisten. Men heeft nog gepoogd om Zwitserland om te vormen tot een federatie en een eenheidsstaat destijds, maar dat is toen grandioos mislukt. Een kleine halve eeuw later was het dan wel zo ver...