Discussie: Bekeer mij
Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2011, 17:23   #51
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En ik had gehoopt op enkele serieuze reacties.
Je bent zelf begonnen hoor. Je beweert op zoek te zijn naar concrete zingeving, niet naar de waarheid. Dat betekent dat je hier een religie uit de online catalogus probeert te zoeken, maar niet het idee hebt dat een van deze religies de waarheid in pacht heeft. De zingeving "je doet het voor onze god en je plek in ons paradijs" is dan zinloos.

Als ik jou was zou ik mijn net breder uitwerpen, en eens een paar fylosofische teksten in duiken. En daar mogen natuurlijk best bronnen uit het Christendom en andere religies tussen zitten, maar neem bijvoorbeeld ook eens een paar humanistische ideeën mee, of lees iets van Plato of Confucius.

Zingeving is iets persoonlijks. Mijn eigen visie komt ongeveer neer op "ik besta, jippie!" Voor jou is het kennelijk niet zo simpel, en dat mag best, maar verwacht niet dat er iemand een kant en klaar pakket met ideeën heeft liggen voor je waar je je wel compleet in vindt.

We leven in een tijd waarin we verhalen van buiten onze eigen groep kunnen lezen, waarin we gesprekken kunnen voeren met mensen aan de andere kant van de wereld en waarin iedereen zijn eigen mening heeft, of hij deze nou van de daken schreeuwt of niet. Daar kan je gebruik van maken. En als je wel een religie of levensfylosofie tegenkomt die helemaal bij je past, fijn voor jou, maar probeer in de eerste plaats eens van alles een beetje mee te pikken.

Verder weet ik niks van religies. Je kan er vampieren mee verslaan geloof ik. Niet iets wat ik nodig verwacht te hebben.