Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2011, 23:00   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Onlangs op 11 mei 2011 was er weer een Staten-Generaal van de verkeersveiligheid. Daar werden 20 aanbevelingen geformuleerd om op 10 jaar tijd een halvering van het aantal verkeerdoden te realiseren.
Hier volgen die 20 aanbevelingen. Wat denken jullie ervan? Zullen die volgens jullie echt leiden tot het gestelde doel? (bron: http://www.fcvv.be/Slides/aanbevelingen_lowres.pdf )

1 . De Federale Commissie voor Verkeersveiligheid (FCVV) beveelt aan om de rijopleiding en de rijexaminering te baseren op het aanleren van sociaal rijgedrag en het getrapte rijbewijs te introduceren in België.

2. het concept "levenslang leren" toe te passen op het verkeers- en mobiliteitsonderwijs en dat structureel in te bedden in het opleidingsaanbod voor elke leeftijd en elk type weggebruiker.

3. gerichte strategieën voor sensibilisering te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen met een verhoogd risico op verkeersongevallen.

4. gerichte permanente opleidingsmodules te promoten of te verplichten voor specifieke doelgroepen.

5. het thema 'verkeersveiligheid' structureel in te bedden in het preventiebeleid van bedrijven, onder meer door vormingssessies.

6. de aanleg aan van meer en meer voetgangers- en fietsvriendelijke wegen om het risico op ongevallen met zwakke weggebruikers duurzaam te verminderen.

7. de veiligheidsuitrusting van vrachtwagens en bestelwagens te verbeteren en om het zwaar vervoer te concentreren op daartoe uitgeruste verkeersaders.

8. de aanleg van motorfietsvriendelijke wegen, vooral uitgedrukt in termen van vergevingsgezindheid (zodat letsels bij een val miniem zijn, red.) van de wegomgeving.

9. de intelligente snelheidsaanpassing te promoten.

10. via weginrichting en verkeersmanagement ondersteuning te geven aan het gewenste snelheidsregime en zo te komen tot effectieve snelheidsbeheersing.

11. een adequate signalisatie bij wegenwerken om zware aanrijdingen te vermijden, met bijzondere aandacht voor de vrachtwagens.

12. een integrale benadering en concrete maatregelen om veelplegers op een doeltreffende manier te bestraffen.

13. de verhoging van de objectieve en subjectieve pakkans.

14. doelgroepen- en themagerichte controles.

15. de verdere ontwikkeling van educatieve strafrechtelijke maatregelen waaronder de uitbreiding van de alternatieve gerechtelijke maatregelen voor verkeersovertreders.

16. een nummerplaat in te voeren voor bromfietsen A en B.

17. dat de vaststelling en de administratieve verwerking van vastgestelde overtredingen verder zou worden geautomatiseerd.

18. de administratiegerechtelijke afhandeling van bepaalde overtredingen met het oog op een efficiëntere vervolging en bestraffing van verkeersovertredingen.

19. dat alle betrokken partijen zich maximaal inzetten om de kwaliteit van de ongevallenregistratie zo snel mogelijk te optimaliseren.

20. meer diepteonderzoek te verrichten naar de oorzaken van verkeersongevallen en daarover binnen de schoot van de FCVV een werkgroep op te starten.
Is er dan niemand die hierover een mening heeft?

Bijvoorbeeld dat het een schande is dat aanbeveling 20 nog altijd in de aanbevelingen staat terwijl dat thema al in de inleiding van de eerste Staten Generaal uit 2002, negen jaar geleden ( in hoofdstuk IV in http://www.ibsr-bivv.be/dispatch.wcs...am&language=nl ) als een basisvoorwaarde werd beschouwd om de verkeersveiligheid te verbeteren?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden